Dansk Erhverv vil øge natdistribution

19. okt 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Kommunerne skal have bedre mulighed for at tillade distribution af varer til dagligvarebutikkerne om natten.

Det kræver imidlertid, at de gældende regler lempes. Derfor foreslår Dansk Erhverv, at kommunerne får mulighed for at garantere butikkerne, at de kan få varer leveret uden for myldretiden, hvis det kan dokumenteres, at leveringen ikke støjer over et vist niveau.

Ifølge politisk konsulent i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk, er der to væsentlige grunde til at lempe reglerne for distribution af varer i ydertimerne, dvs. aften- og morgentimer og på søndage.

Dels er reglerne fra 1984 og dermed fra før lukkeloven blev liberaliseret.

Dels er der i de senere år sket en stor udvikling af distributionsudstyr som bure og containere og af lastbilerne, så de i dag er betydeligt mere støjsvage end tidligere.

– Som reglerne er nu, får butikkerne og vognmændene ikke nødvendigvis noget ud af at investere i mere støjsvagt udstyr. Det betyder mere larm, og det er ærgerligt, mener Jesper Højte Stenbæk.

Hensigten

Målet med at ændre reglerne er at få færre lastbiler i myldretiderne og mindre støj omkring butikkerne.

– Det er ikke støjgrænserne, vi ønsker at ændre på, men efter de nuværende regler kan virksomhederne til enhver tid risikere at få et påbud fra kommunen om, at man kun må levere inden for visse tidsrum og ikke om natten og tidlig morgen. Påbuddene kommer af hensyn til naboernes nattesøvn, men betyder også, at lastbilerne må køre frem, når trafikken er allerværst. De nuværende retningslinjer er vejledende og giver kommunerne mulighed for at udøve et skøn. Desværre er det ikke alle kommuner, der udnytter den mulighed.

Ifølge Jesper Højte Stenbæk er der omkring 20 kommuner, som blot administrerer direkte efter vejledningens ordlyd.

Dansk Erhverv opfordrer nu Folketinget til at give reglerne et eftersyn.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Lastbiler, der distribuerer varer til dagligvarebutikkerne, støjer mindre end tidligere.

Foto: henrik denman

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?