Danish Crowns salg til foodservice er halveret

17. apr 2020 -
This describes the image
Foto: Danish Crown
Skrevet af: Søren Tougaard

Overalt indretter leverandører sig på en ny virkelighed som følge af corona-krisen.

Det gælder også for slagterigiganten Danish Crown, hvor en markant ændret efterspørgsel skaber løbende udfordringer.

- Salget til foodservice-segmentet har været i vækst gennem en årrække, men lige nu er salget til catering, restauranter og kantiner mere end halveret, og de varer skal afsættes gennem andre kanaler. Detailhandlen tager en pæn del, men vores vurdering lige nu er, at det samlede forbrug af grisekød i Europa er lidt mindre, end det var før corona-krisen, fortæller Lars Albertsen, global salgsdirektør i Danish Crown.

Priser afhænger af genåbningen

I Tyskland, som i høj grad sætter priserne på fersk kød i Europa, forhandles der hårdt om priserne på slagtegrise.

Det taler for et fald i noteringen og dermed forbrugerpriserne, men modsat er udbuddet af slagteklare grise tilsyneladende ikke særligt stort, lyder vurderingen hos Danish Crown.

- Det er meget svært at spå om en klar retning i markedet lige nu. Det eneste, der ligger fast, er, at der er vendt op og ned på markedet i Europa. Om det får konsekvenser for priserne hen over sommeren vil - ud over udviklingen i Tyskland - i høj grad afhænge af, hvornår folk igen kan gå på restaurant og igen skal spise i kantinen på deres arbejdsplads, siger Lars Albertsen.

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020