Corona: Myndigheder er lodret uenige om kontanter
"Virksomheder kan overveje at opfordre kunder til at benytte kontaktløse betalingsformer.”
Sådan lyder vejledningen i den virksomhedsguide, som er udgivet af Erhvervsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og Sundhedsstyrelsen i forbindelse med coronakrisen.
En stor del af detailhandlen benytter sig af muligheden og opfordrer enten via skilte eller mundtlige beskeder i højttalere kunderne til at betale med kort eller mobil, for at undgå at medarbejderne bliver smittet med corona.
Men en sådan opfordring er ”i strid med god skik”, da kontantreglen også er gældende under coronakrisen, lyder det fra en anden myndighed - nemlig Forbrugerombudsmanden, der skrider til handling, hvis der kommer en klage fra en forbruger.
Nu bliver Virksomhedsguiden muligvis ændret.
- Vi har ikke været opmærksomme på teksten i Virksomhedsguiden. Det er vi nu. Da det naturligvis ikke er hensigtsmæssigt med forskellige budskaber, tager vi kontakt til de relevante myndigheder om spørgsmålet, siger Laurine Støve Larsen, der er jurist i Forbrugerombudsmandens sekretariat.
DSK mødes med Forbrugerombudsmanden
Underdirektør i De Samvirkende Købmænd, Claus Bøgelund Nielsen, mener, at det skal være muligt at opfordre kunderne til at undgå kontanter af hensyn til købmændenes og de butiksansattes sikkerhed.
- Vi skal nu på vores opfordring mødes med Forbrugerombudsmanden, og vi vil lægge op til, at de retningslinjer, der i dag fremgår af Virksomhedsguiden og coronasmitte.dk, skal gælde, så længe vi har coronakrisen. Selvfølgeliglig skal alle modtage kontanter; en mere langsigtet ændring af kontantreglen hører til hos politikerne efter corona, siger Claus Bøgelund Nielsen.
Han håber, at der efter mødet vil være forståelse hos Forbrugerombudsmanden for de udmeldinger, der hidtil har ligget på Virksomhedsguiden og coronasmitte.dk om kontantreglen.
- Vi gør os rigtigt umage med at læse alle retningslinjerne fra myndighederne, så vi kan vejlede butikkerne korrekt under coronakrisen. Vi må kunne stole på, hvad myndighederne siger, uden at skulle fakta-tjekke hos en anden myndighed. Det kan godt være, at det ikke koster en bøde, men dårlig omtale kan være lige så slemt, siger underdirektøren.