Coop har sin egen rottefænger

3. apr 2018 -
This describes the image
Foto: Coop

Et rotteangreb eller et besøg af en mus i en dagligvarebutik kan koste flere hundredetusinde kroner i kasserede varer, bekæmpelse af skadedyret, rengøring og manglende omsætning i de dage, butikken er nødt til at holde lukket.

En stigning i mængden af observerede skadedyr i nærheden af butikkerne har fået Coop til at ansætte en erfaren skadedyrsbekæmper.

Hans vigtigste opgave er at hjælpe koncernens butikker med at holde skadedyrene ude.

- Fra efteråret 2016 kunne vi se, at antallet af observerede skadedyr som rotter og mus steg markant, samtidig med at de enkelte sager blev mere komplekse, siger Chief Risk Officer i Coop, Ulrik Mester.

Coop oplevede i 2017 en firedobling af omkostninger til skadedyrsbekæmpelse sammenlignet med 2015.

Det skete i sammenhæng med, at det fra sommeren 2016 blev forbudt at bruge gift i forebyggelsen af skadedyr som rotter.

- Det betyder ikke, at fire gange så mange butikker blev ramt af et angreb, for vi registrerer og reagerer, så snart vi ser tegn på et skadedyr uden for en butik, og samtidig er den enkelte sag blev dyrere, siger Ulrik Mester.

Han kan fortælle, at det ikke kun er rotterne, der er blevet flere af. Der er også flere mus, der kan gøre en tilsvarende skade.

- Vi har altid haft et velfungerende beredskab i samarbejde med de skadedyrsbekæmpelsesfirmaer, vi har aftaler med. Men det er ikke nok længere. Vi har analyseret på, hvad det er, der sker, og hvor. Men uden at finde et mønster. Det er blevet værre på land og i byen, i nye og gamle bygninger og sågar i indkøbscenter, siger Ulrik Mester.

Opdateret 10. nov 2020