Convenience trækker på mange madtendenser
Convenience-varer er ikke noget nyt i sig selv. I årevis har man kunnet købe frosne, færdiglavede frikadeller, forloren skildpadde på dåse og blandede salater. Men udviklingen og forædlingen af convenience har taget fart, så det kan være svært at følge med.
Sidste år steg salget af convenience-produkter med 9,9 pct., og fra 2015 til 2017 voksede omsætningen imponerende 21,7 pct., viser Nielsen-tal.
For både producenter, leverandører og forhandlere af fødevarer ville det være nemt med en ”one size fits all”-løsning på forbrugernes behov; men det er jo ikke sjovt, hvis der ikke er lidt udfordring. Og det må man sige om convenience- markedet.
- På en måde er vi alle sammen convenience-forbrugere, fordi convenience er begyndt at brede sig. Nu er der også fine, lidt dyrere produkter. Og forbrugernes motiver for at købe convenience er virkelig meget forskellige, siger Hanne Harbo, foodplanner hos innovations- og kommunikationsbureauet Nørgård Mikkelsen og forfatter til bogen Food Trends 2018.
Hun fremhæver blandt andet snacking-trenden – et milliardmarked af mellemmåltider. Her ses på den ene side et ønske om at leve sundt, et ønske om hurtige og nemme småmåltider og en trang til slik og søde sager.
Convenience på kryds og tværs
Som med så mange andre forbrugertendenser er convenience- markedet præget af et sammensurium af forskellige ideer. Derfor vil der de kommende år kun komme endnu flere overlap mellem convenience og andre tendenser som kødløse fleksitar- og vegetarprodukter, højt proteinindhold og digitale løsninger på madindkøbene, lyder vurderingen fra flere eksperter.
- De helt færdige færdigretter eksploderer netop nu, men komponenterne er endnu vigtigere for folk, fordi komponenterne letter hverdagen, uden de behøver at føle dårlig samvittighed over det. Jeg tror, en af grundene til, at plantefars vokser så stærkt, blandt andet er, at det er convenience, hvor du linker forskellige trends med hinanden. Og det er langt hen ad vejen det, det handler om, forklarer Hanne Harbo.
Hun peger på madspild som en anden trend, convenience også opfylder, fordi forbrugerne kun køber den mængde, de står og skal bruge.
Pakkeløsninger og fællesspisning
Retail Institute Scandinavia peger i en ny analyse af foodservice-sektoren på, at blandt andet smart shopping, hvor de forskellige convenienceprodukter er samlet, så kunderne kan plukke og sammensætte et måltid til hele familien, og fællesspisning er tendenser, vi kommer til at se mere af.
Her fremhæver forbrugerekspert Hanne Harbo Coop som klassens dygtige elev.
- Coop har valgt højtprofilerede kvalitetsleverandører som Cofoco og Meyer. Det tager lidt brodden af færdigretter, fordi man fokuserer på kvalitet. Det er det, man jagter hele tiden for at overgå hinanden. Og der har Coop stadig et forspring på convenience, fordi de med kvalitet og pris gør færdigretter til et attraktivt valg, siger hun.
I Dagli’Brugsen lancerede man sidste år madfællesskaber, hvor lokale borgere kan mødes og samles om aftensmaden med mad indkøbt i Brugsen til kostpris. I dag er der 50 madfællesskaber, der har fokus på både det bekvemme i stordriftsmadlavning og det sociale i selve måltidet.