Click & collect kan booste onlinesalg
For dagligvarebranchen er det at skabe en rentabel forretning i et netsupermarked en hård nød at knække. En af de største hurdler er at reducere omkostningerne til levering. Ifølge brancheanalytikere er der imidlertid nu en klar tendens til at vælge en forretningsform, der både passer et flertal af forbrugerne og er rentabel for detailhandlerne – nemlig click & collect.
I branchen lyder det nyeste bud på onlinehandlens fremtid, at det især bliver click & collect-løsninger, der vil sætte gang i salget. Click & collect giver kunden et andet tilbud end levering til hjemmeadressen. Med click & collect bestiller kunden sine varer online og henter varerne i supermarkedet eller ved et forud bestemt opsamlingssted.
Det engelske analysefirma iXtenso, der fokuserer på detailhandel, konkluderer i en analyse, at click & collect vil forme fremtidens onlinehandel med fødevarer. Det er en smart løsning for både den travle forbruger og for detailhandlere, der forsøger at skabe en indtjening på onlinesalget. Det løser mange af de problemer, som hidtil har afholdt onlinesupermarkeder fra at booste salget, især den omkostningstunge distribution og at kunne tilbyde det samme udvalg, som supermarkederne tilbyder kunderne.
Nethandel frister
Selv om onlinehandel med dagligvarer endnu ikke fylder meget i Danmark eller i de fleste af vore nabolande, viser flere undersøgelser, at de europæiske forbrugere er åbne overfor at købe varerne på nettet. Mange kan godt lide tanken om ikke at skulle bevæge sig hen til supermarkedet, skubbe indkøbsvognen fra side til side forbi andre kunder for til sidst at ende i en kø ved udgangskassen.
Bekvemmeligheden ved at købe varerne på nettet er fristende. I Danmark er Nemlig.com det førende netsupermarked. Stefan Plenge, stifter og adm. direktør i selskabet, oplyste for kort tid siden, at Nemlig. com har haft en vækst på 25 pct. i årets første fire måneder.
Også Coop.dk MAD melder om vækst i salget. Det løser dog ikke den barriere, som hele onlinebranchen kæmper med, nemlig at få overskud på forretningen.
Convenience for forbrugeren er ikke det eneste afgørende – i så fald havde onlinesupermarkederne taget en meget større del af markedet for længe siden. Kunderne skal på nettet finde det rigtige tilbud: de vil ikke gå på kompromis med de lave priser, ej heller kvaliteten, og de vil kunne vælge fra et lige så stort udvalg af varer, som de er vant til at finde i det fysiske supermarked.
Gennembrud på vej
Forbrugerne er heller ikke villige til at betale noget videre for at få leveret varerne – og da slet ikke betale den pris, distributionen reelt koster. Men her siger de europæiske analytikere, at alt det står for at blive forandret inden for en kort tidshorisont. Stadig flere aktører, herhjemme først og fremmest BilkaToGo, tilbyder kunderne at købe på nettet og selv hente de færdigpakkede varer. Men også click & collect- løsningen stiller krav.
Ifølge analytikere vil kunderne være mere tilbøjelig til at benytte sig af click & collect-muligheden, hvis udleveringsstedet ikke ligger alt for langt fra hjemmet. Ifølge en analyse af europæisk onlinehandel med dagligvarer i fremtiden fra McKinsey, kan click & collect- løsninger reducere omkostningerne med helt op til 30 pct., hvilket gør det mere interessant for detailhandlen at investere i onlinehandel.
Tommelfingerreglen er, at det er "the last mile", som er så dyr for netsupermarkeder, og den omkostning undgår man ved at satse på click & collect.
Fordele ved click & collect
McKinsey ser følgende fordele ved click & collect for forbrugerne:
- Convenience
- Færre omkostninger
- Garanti for en tryg og forsvarlig håndtering af fødevarerne
- Man undgår indkøbsturen til supermarkedet for blot at opdage, at den ønskede vare er udsolgt
For detailhandleren har click & collect også en række fordele:
- Mange leveringer til samme udleveringssted
- Mange kunder henter deres varer fra samme sted
- Sikkerhed for, at fødevarerne opbevares forsvarligt f.eks. under køl og på frost
- Smarte løsninger, som integrerer detailhandlerens lager og logistikcenter med skabene på udleveringsstedet
- Click & collect kan få kunder til at foretage tilkøb, når de alligevel skal hente de bestilte varer ved supermarkedet Click & collect er ifølge McKinsey en smart løsning for både den travle forbruger og den detailhandler, der vil skabe overskud af sin onlineforretning.