Biltest: Varebiler er også til offroad
Varebilstypen pickup har mange tilhængere, når man vil vælge en erhvervsbil, der også kan bruges til et aktivt fritidsliv. En af de mest populære mærker er Toyota Hilux, som nu er kommet i en moderniseret udgave, hele 48 år efter at modellen første gang trillede af samlebåndet.
Den nye udgave af Hilux byder på flere forbedringer. Bilen har fået en forøget lasteevne, og den er blevet mere personbilsagtig med større komfort. I den nye version har bilen fået nyt design, så den er blevet længere, bredere og stærkere, og den er i dag en af de største pickup'er på markedet.
Det vil tiltale mange nye købere, at Hilux er blevet mere komfortabel at sidde i, for i daglig-dagen vil de fleste i Danmark bruge en pickup på almindelig landevej. Her er den forbedrede støjisolering i kabinen en fordel, og bilen har desuden fået klart bedre køreegenskaber på motorvej.
De største konkurrenter til Toyota Hilux er mærker som Ford Ranger, Mitsubishi L200, Nissan Navara og Volkswagen Amarok, og nu blander også Fiat sig på markedet med den nye model Fullback.
Ny motor
Hilux fås kun med en motortype, nemlig en firecylindret 2,4-liters dieselmotor, som er helt ny. Med et drejningsmoment på 400 Nm er der masser af bundtræk, og det får man glæde af, når man jager bilen ud i noget af det vildeste terræn, Danmark har at byde på.
Vi testede bilen på et militært øvelsesterræn, hvor køretøjer kommer gennem den ultimative test. Her sendte vi pickup’en ned ad et godt opkørt hjulspor på en særdeles stejl bakkekam, hvor man bare skal holde fødderne fra pedalerne og lade bilen selv krybe stille og roligt ned mod bunden.
Bilen har gode offroadegenskaber, da bilens eget system tager over, når man skal ned ad en stejl bakke, og den bremser automatisk, mens den lister ned med fem-syv km/t. Den klarede bakken særdeles fint, og da den senere blev sendt gennem et kraftigt opblødt område med store muddelpøler, viste den igen sine fine køreegenskaber.
Toyota står stadig stærkt i feltet med den nye Hilux, der er opgivet til at køre 14,7 km pr. liter og lever op til den skrappe Euro6 crashtest. Også miljømæssigt ligger Hilux i den gode ende. Prisen for en Hilux Extra Cab med to døre starter ved knap 190.000 kr. ekskl. moms.