Analyse: Vil Dagrofa fortsætte med foodservice?

23. jan 2017 -
This describes the image
Foto: Dagrofa
Skrevet af: Henrik Denman

Dagrofas datterselskab FoodService Danmark har i en lang årrække været indbegrebet af stabilitet. Stærk ledelse, vækst i omsætningen og en solid indtjening, som Dagrofa har nydt godt af.

Inden for blot tre måneder har virksomheden imidlertid været centrum for to markante udmeldinger. Den første kom i oktober, da koncernchef Per Thau højst overraskende offentliggjorde koncernens beslutning om alligevel ikke at sælge FoodService Danmark.

Den anden kom for et par uger siden, da Dagrofa offentliggjorde et chefskifte i FoodService Danmark og Henrik Clausen efter eget ønske fratræder stillingen som adm. med udgangen af januar og erstattes af Christian J. Storinggaard.

Den udmelding havde de færreste i foodservicebranchen set komme.

FoodService Danmark har været igennem noget, der kan ligne en zikzakkurs i lidt over et år: Først ønsket om at sælge virksomheden for at samle kræfterne (og investeringerne) om detailkæderne, dernæst en ny beslutning om at beholde virksomheden, fordi strategiskiftet i detaildelen var gået bedre og hurtigere end ventet, og nu en udskiftning af den adm. direktør, som Dagrofa ellers hele vejen igennem har udtrykt tilfredshed med.

Kovending om salg

Mange i branchen undrer sig og spørger, hvad der egentlig sker i spillet omkring Food- Service Danmark?

Mange sidder med en fornemmelse af, at tingene ikke rigtig hænger sammen, og at der ligger mere bag, end det vi umiddelbart kan se.

At Henrik Clausen ønsker at prøve kræfter med nye udfordringer kan sagtens passe, men normalt vil en topleder i hans position sørge for at have et job på hånden, inden han offentliggør sin fratrædelse. Det er sådan, topledere generelt planlægger deres karriereudvikling.

Lad os se på udviklingen i FoodService Danmark det seneste års tid. Økonomisk set er Food- Service Danmark fortsat en solid virksomhed. Med udgangspunkt det seneste årsregnskab kan man blot konkludere, at omsætningen vokser og indtjeningen også styrkes.

Vi ved selvfølgelig ikke, om udviklingen i 2016 har været tilsvarende positiv, eller om der tegner sig skyer i horisonten, som har fået Dagrofas topledelse til at ønske et chefskifte.

Vi ved til gengæld, at målet om at sælge Food- Service Danmark slog fejl. Dagrofa har formentligt fået for dårlige tilbud på bordet, selv om Per Thau har afvist, at kovendingen skyldtes, at der ikke var tilfredsstillende bud.

Dagrofa var blevet klogere og havde fundet ud af, at den sagtens kunne drive koncernen med begge ben, detailvirksomhed og foodservice. Dagrofa var helt klar i spyttet, da man i 2015 fremlagde sin nye strategi, hvor Dagrofa ville smide betydelige investeringer mod fl ere butikker og modernisering af eksisterende især i Meny og Kiwi-kæderne.

Målet var at åbne mindst fire-fem nye Meny og 15-20 nye Kiwi om året. En sådan strategi koster. Samtidig trækkes Dagrofakoncernen med store underskud og en flad udvikling i omsætningen. Derfor kan der være en vis logik i ønsket om at sælge FoodService Danmark, for selv om virksomheden bidrager med i omegnen af 100 mio. kr. i overskud, vil det lune betydeligt mere i Dagrofas kasse at få langt større indtægter fra et salg her og nu.

Med salg for øje?

Det store spørgsmål er, om Dagrofa trods udsagn om det modsatte alligevel har behov for at sælge FoodService Danmark. Koncernen kan sagtens bruge pengene til at fortsætte den ambitiøse detailstrategi. Hvis svaret er ja, giver det mening at ansatte Christian Storinggaard som ny adm. direktør for FoodService Danmark.

Hans styrke ligger så vidt vides ikke inden for detail- eller grossistmarkedet, men han har til gengæld mange års erfaring som management konsulent for konsulenthuse og kapitalfonde rundt omkring i Europa. Hans fokus ligger på effektivisering af salgsprocesser og systemer.

Ansættelsen af en leder med den baggrund kunne skyldes én bestemt ting: Dagrofa ønsker efter det mislykkede salg at trimme FoodService Danmark, effektivisere virksomheden som lå den i hænderne på en kapitalfond og så sælge virksomheden om et par år.

Hvis det er den nye strategi for Dagrofa, giver de seneste måneders begivenheder i FoodService Danmark bedre mening. Af Henrik Denman hede@dhblad.dk

FOODSERVICE DANMARK:

Oktober 2015 offentliggør Dagrofa planer om at sælge FoodService Danmark, men at virksomheden fortsat vil styrke væksten og øge markedsandelen.

Maj 2016 viser Dagrofas årsregnskab, at Food- Servce Danmark har forbedret sin omsætning og indtjening.

Oktober 2016 offentliggør Dagrofa, at man ikke vil sælge FoodService Danmark, og at virksomheden skal holde fast i strategien om øget vækst og en stærkere markedsandel.

Januar 2017 meddelert adm. direktør i FoodService Danmark, Henrik Clausen, at han fratræder med udgangen af januar. Hans afløser bliver Christian Storinggaard.

Opdateret 10. nov 2020