Afløseren til populær Toyota varebil
I en lang årrække var én bestemt varebil det dominerende syn på vejene – Toyotas kassevogn Hiace. År efter år hittede varebilen salgslisterne herhjemme. I dag er Hiace historie, og efterfølgeren hedder Proace.
Går det så lige så godt med efterfølgeren? Svaret er nej, for Toyotas nye varebils-es bliver distanceret af hele 13 varebiler på salgslisterne i 2016 med den altid populære Ford Transit i en klar førerposition.
Så hvorfor slår Proace ikke så bragende igennem som Hiace? Vi har testet den nye Toyota Proace med en 2.0 dieselmotor for at finde ud af, hvordan den kører.
Praktisk
Proace er en mellemstor kassevogn, der er let at manøvrere i den tætte bytrafik, og som er både nem at stige ind og ud af og læsse med varer. Det er en lav kassevogn, hvor man uden besvær træder ind i førerrummet, og det betyder samtidig, at læssehøjden er så lav, at man nemt får skubbet selv tunge varer ind i varerummet.
Bilen har en lille venderadius, som også gør det nemmere at færdes i bytrafik.
Den mindste model har et varerumsvolumen på 4,6 kubikmeter, men man kan vælge en længere model og nå op på 6,1 kubikmeter. Lasteevnen går fra 1.000 til 1.360 kg afhængig af model. Man kan vælge mellem en lille 1,6 dieselmotor og op til en 2.0 dieselmotor, der fås med forskellige styrker. Toyota i Danmark forventer, at hovedparten af varebilerne vil blive solgt med en 2.0 dieselmotor med en mindre ydelse på 120 HK.
Der er to udstyrsniveauer, hvor det mindste niveau indeholder fartpilot, skydedør i højre side, splitbagdøre og multijusterbart rat.
Lav pris
Toyotas varebil har altid været kendt for at være driftssikker, og det er med til at holde omkostningerne nede. Desuden er bilen rimeligt miljøvenlig, idet de har noget nær klassens laveste udledning af CO2 på omkring 133 g/km. Med til de økonomiske overvejelser hører også brændsstofforbruget, som ligger i den bedste ende med 18,9 km pr. liter.
På plussiden har Proace nogle kvaliteter som en kvik og lydsvag motor og en praktisk udnyttelse af førerrummet til arbejdsplads f.eks. med arbejdsbord i ryglænet.
Når Proace alligevel ikke er blevet så populær som sin forgænger skyldes det, at mange af de konkurrerende varevogne i samme størrelse i mellemtiden er blevet betydeligt bedre. Til gengæld kan Proace bryste sig af at høre til de billigste varebiler i klassen, idet den fås fra godt 155.000 kr.
Toyotas nye Proace er en praktisk udformet og indrettet varebil med gode køreegenskaber, som fås til konkurrencedygtige priser, hvad enten man følger listeprisen eller vælger at lease bilen.
Bedømmelse: 4 stjerner (ud af 5 stjerner)
Teknisk information
Toyota Proace 2.0 D
Pris for testbilen: 195.073 kr. ekskl. moms
Ydelse: 120 HK
Moment: 340 Nm
Lasteevne: 1.250 kg
Forbrug bl. kørsel: 18,9 km/l
CO2-udslip: 139 g/km