11 kæder bakker op om miljømærkekampagne
Forårskampagnen for Svanemærket og EU-Blomsten sætter i år fokus på de valg, vi som forældre træffer for os selv og vores børn.
Kampagnen får bred opbakning fra 11 kæder, som tæller ni dagligvarekæder, Nemlig.com og Matas, som bl.a. sætter fokus på miljømærkede produkter i tilbudsaviser og på sociale medier.
- Vi er rigtig glade for butikskædernes massive opbakning til kampagnen – for det er først og fremmest i butikkerne, at danskerne møder miljømærkerne. Og det er ved butikshylden, at forældre hver dag træffer de mange små valg, som er vigtige for hele familiens sundhed – og vores alle sammens natur og miljø, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark, i en pressemeddelelse.
Øgede omsætning
Hos discountkæden Lidl satser man i stigende grad på miljømærkerne.
- I Lidl har vi en målsætning om at øge omsætningen af svanemærkede produkter med 20 pct. inden udgangen af 2020. Dels fordi det er i tråd med forbrugernes stigende efterspørgsel. Dels fordi vi mener, at miljøhensyn og respekt for jordens ressourcer er alfa og omega for at drive en sund forretning, der kan begå sig langt ud i fremtiden, siger Lærke Skaksen, CSR-ansvarlig fra Lidl.
Også hos Matas prioriterer man Svanemærket højt.
- Forbrugerne har stor tillid til Svanemærket, primært fordi de skrappe krav til miljø og sundhed er certificerede af en uvildig part. Vi kan tydeligt se, at vores kunder i stigende grad prioriterer bæredygtighed og Matas’ salg af svanemærkede produkter steg med 30 pct. i 2017. Samtidig udgør miljø og sundhed kernen i vores eget arbejde med bæredygtighed, og det er således helt naturligt for os at udvise samfundsansvar og bakke op om kampagnen, siger Elisabeth Toftmann Klintholm, chef for Investor Relations og Corporate Affairs i Matas.
De 11 kæder, der bakker op om miljømærkekampagnen, er Aldi, Dagli’Brugsen, Føtex, Lidl, Løvbjerg, Matas, Meny, Nemlig.com, Rema 1000, Spar og SuperBrugsen.