Nemlig.com kan være et skridt tættere på en konflikt

Nemlig.Com 22. mar 2021 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Fagforeningen 3F, der har overenskomst med lagerarbejderne hos onlinesupermarkedet, har kontaktet Nemlig.com

Weekenden har været hård for Nemlig.com. Så hård, at adm. direktør Stefan Plenge gik på LinkedIn – og ud med en pressemeddelelse – hvor han undskyldte og lovede bod og bedring.

Reaktionen kom ovenpå en heftig kritik af de forhold, som chaufførerne arbejder under, når de via en vognmand kører ud med varer for Nemlig.com. Der blev i Politiken skrevet om bøder for forsinkede leveringer, lange arbejdsdage og lange arbejdsperioder uden fridage.

Men nu er det nok, mener 3F, der har en vis magt over Nemlig.com, dels fordi fagforeningen kan gå i konflikt med de mange chauffører, der leverer varer ind til Nemlig.coms lagre, dels fordi 3F har overenskomst med de mange medarbejdere på Nemlig.coms lager – og dermed kan opnå en sympatikonflikt.

- Sådan en konflikt skal varsles, men hvis ikke vi kan få løn og arbejdsforhold på plads, vil det kunne komme til en sympatikonflikt indenfor tre-fire uger.

Det gælder for eksempel blandt chaufførerne i de lastbiler, der leverer varer til Nemlig.coms lagre, siger Jan Villadsen til Politiken.

Han håber dog ifølge Politiken, at en decideret konflikt kan udgås. Derfor har han skrevet til Nemlig.com for indenfor syv dage at få en liste over Nemlig.coms mange underleverandører, typisk små vognmænd, der udelukkende kører med varer for Nemlig.

Fagforeningen vil i kontakt med chaufførerne og deres vognmænd for at sikre, at der er eller kommer styr på arbejdsforholdene.

Stefan Plenge har dog lovet, at Nemlig.com straks gør noget ved sagen.

Han skrev blandt andet på LinkedIn i går, at Nemlig.com straks vil ”igangsætte en undersøgelse med bistand fra et advokatfirma, der skal kortlægge kvaliteten/efterlevelsen af kontrakter og Code of Conduct-aftalen, vi har indgået med de selvstændige vognmænd. Derudover vil vi etablere en whistleblower-ordning, hvor alle anonymt kan henvende sig, så eventuelle aftalebrud kan blive håndteret. Denne håndteres af eksternt advokatfirma. Vi må erkende, at den voldsomme vækst har haft en slagside, som Politiken nu har beskrevet. Det undskylder vi og vil nu gøre, hvad vi kan for at sikre, at vi får rettet op på de forhold, der er blevet kritiseret”.

Opdateret 22. mar 2021