Coronavaner hænger ved: Danskerne køber fortsat mere mad på nettet

Nemlig.Com 9. sep 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Nemlig.com er fortsat det mest benyttede onlinesupermarked Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • En ny analyse af nethandlen viser, at danskerne har holdt ved deres indkøb på nettet

Corona-nedlukninger fik danskerne til i højere grad at købe ind i et netsupermarked, men den netop udkomne e-handelsanalyse fra Dansk Erhverv viser, at forbrugerne har fået smag for at købe dagligvarer på nettet.

Undersøgelsen viser, at der er sket en stigning i nethandlen på 26 pct. i årets første seks måneder sammenlignet med samme periode i 2020. Det betyder, at danskernes handel på nettet det første halvår nærmer sig 100 mia. kr., skriver Dansk Erhverv i forbindelse med analysen.

Køb af dagligvarer, mad og drikke (uden take away og restaurant) udgjorde 7 pct. af forbruget på nettet i de første seks måneder af 2021. I samme periode i 2020 var tallet kun 6 pct.

Når man spørger de danskere, der handler på nettet, om de har købt dagligvarer på nettet inden for den seneste uge, svarer 14 pct. ja i juli i år. I marts – under anden lockdown – toppede andelen med 18 pct. I januar 2020, før corona-pandemien satte ind, lå tallet på 10 pct.

På en liste over, hvilke netbutikker danskerne benytter, ligger nemlig.com på en tredjeplads og højest blandt dagligvarebutikkerne. Det betyder, at 2,5 pct. af de nethandlende har svaret, at det seneste indkøb på nettet var ved nemlig.com. I 2020 lå andelen kun på 2,1 pct.

Coop ligger på plads nummer 5 med 1,6 pct. af handlerne i både 2020 og 2021. Bilka To Go ligger på plads nummer 8 med 1,1 pct. af handlerne i 2020 og 1 pct. i 2021.09.09

På førstepladsen ligger den tyske modegigant Zalando, og på andenpladsen Matas.  

Læs mere her

Opdateret 9. sep 2021