Arbejdstilsynet: Nemlig.com har ansvaret for chaufførerne

Nemlig.Com 20. apr 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Nemlig.com er fortsat det mest benyttede onlinesupermarked Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Onlinesupermarkedet kan ikke tørre ansvaret af på sine underleverandører, har Arbejdstilsynet afgjort

Onlinesupermarkedet Nemlig.com har i mere end en måned været i medierne på grund af arbejdsforhold, som af nogle af beskrevet som slavelignende.

Det drejer sig dels om forholdene for chaufførerne, dels medarbejderne på lageret.

Når det kommer til chaufførerne har adm. direktør Stefan Plenge nok beklaget, men han har samtidig sagt, at ansvaret ligger hos de vognmænd, som Nemlig.com har aftager med, da det er dem, der har ansat chaufførerne.

Men den går ikke.

- Nemlig.com anses som arbejdsgiver for chauffører, der leverer varer til Nemlig.coms kunder, da Nemlig.com planlægger, tilrettelægger, instruerer og fører tilsyn med chaufførernes arbejde, skriver Arbejdstilsynet ifølge Fagbladet 3F i en afgørelse om en arbejdsulykke fra 4. juli 2019.

 Karen-Margrethe Schebye, advokat i SJ Law og ekspert i ansættelsesret, siger til Fagbladet 3F, at Arbejdstilsynets afgørelse er tydelig.

- De lægger vægt på kriterier, man normalt bruger til at måle og veje, om folk skal betragtes som ansatte eller ej – og når frem til den konklusion, at Nemlig.com har et ansvar som arbejdsgiver, når man anskuer de faktiske forhold, siger Karen-Margrethe Schebye.

Christian Bergqvist, lektor i konkurrenceret ved Københavns Universitet, kan også godt se mange gode argumenter for, at Nemlig.coms chauffører skal betragtes som lønmodtagere ifølge konkurrencereglerne.

- Det er ikke evident, at alle chauffører, der kører for Nemlig.com, er selvstændigt erhvervsdrivende. Såfremt deres arbejdsforhold reelt må sidestilles med ansættelse, vil konkurrenceretten se dem som lønmodtagere, siger han, men tilføjer også, at det “er en konkret og svær vurdering.”

Over for Fagbladet 3F fastholder Nemlig.com, at firmaet selv ikke vil – eller skal – hænge på ansvaret for, at deres chauffører ikke kommer på skade på jobbet:

- Det er alene den enkelte transportvirksomhed, der har ansvaret for at instruere chaufføren om, hvorledes han skal udføre arbejdet som chauffør forsvarligt. Hvis der opstår problemer af arbejdsmiljømæssig karakter, retter chaufføren ikke henvendelse til nemlig.com, men derimod til den transportvirksomhed, hvor chaufføren er ansat. Derfor var og er vi fortsat uenige i Arbejdstilsynets afgørelse, lyder det i et svar fra Nemlig.coms kommunikationsbureau, Pressconnect.

Fagforbundet 3F, Dansk Erhverv og Nemlig.com holder i disse dage møder med henblik på, at få styr på arbejdsmiljøet på lageret, mens 3F har fået en liste over vognmændene for at sikre chaufførernes arbejdsforhold.

 

 

Opdateret 20. apr 2021