Tuborg tager afsked med populære ølkuske

Markedsføring 15. apr 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Tuborg
  • Afskedskampagnen for Tuborgs populære reklamefigur, Poulsen, nåede i årets første kvartal ud til 2,4 mio. danskere

Tuborgs populære reklamefigur, Poulsen, har taget pænt afsked med sin nu tidligere arbejdsgiver.

I årets første kvartal formåede Tuborgs afskedskampagne at nå ud til 2,4 millioner danskere og generere over én million interaktioner på Facebook.

Derudover er kampagnens reklamefilm, som i gennemsnit er to minutter lange, blevet set 800.000 gange til ende på Facebook og 1,4 millioner afspilninger på YouTube.

Det efterlader Tuborg med en beskeden udgift på 25 øre for at optage to minutter af folks kostbare opmærksomhed på Facebook og 30 øre på YouTube.

Kampagnen, der blev lanceret tilbage i 2014 var ellers lidt af et vovestykke, da den blev sat i søen uden at blive testet. Men resultaterne viste sig hurtigt at overgå al forventning, da Tuborgs omsætning allerede første halvår steg med 10 pct. i forhold til samme periode året før.

Omdrejningspunkt for reklameuniverset var oprindeligt fortællingen om to ølkuske, i skikkelse af komikerne, Magnus Millang og Martin Høgsted, som noget nær samtidig var blevet folkeeje med kult-serien, Danish Dynamite på TV 2 Zulu.

 

Fra kvajebajer til folkeeje

Undervejs er Magnus Millangs karakter, Bamse, blevet udskiftet med Mulle, også kaldet “lærlingen”, da Bamse stak af til Pattaya med alle tipsklubbens penge, hvorefter Poulsens nye makker, som i øvrigt er en kvinde, får tilført universet en snert af feminisme, uden dog at lægge den velkendte mandehumor og kække kommentarer i graven.

Christian Sveigaard, senior marketing director for Tuborg fremhæver netop de kække kommentarer og spil mellem karaktererne som det bærende element for, at reklameuniverset har kunnet udviklet sig fra en kampagne, der oprindeligt var en hyldest til danskernes mange kælenavne og anledninger til at mødes over en øl, til i dag at følge trængslerne i anti-helten Poulsens hverdag, hvad enten det er at finde sit livs kærlighed, genetablere kontakten til sin far eller helt lavpraktisk at forstå et menukort skrevet på spansk.

- Tuborg og øl er jo ikke noget som danskerne forbinder med noget prætentiøst - men øl er en social lim, som optræder i forbindelse med mange begivenheder, siger Christian Sveigaard.

- I den sammenhæng passer universets korte dialoger og kække kommentarer helt perfekt. Du finder formentlig ikke noget, der er mere dansk, siger han.

Opdateret 15. apr 2021