Rekordmange dropper trykte tilbudsaviser

Markedsføring 26. feb 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  • Knap halvdelen af de danske husstande får alle områdets tilbudsaviser, men der bliver færre brugere af skræddersyede reklamepakker i NejTak+-ordningen

For godt 30 år siden gav postvæsenet borgerne mulighed for at sige nej tak til reklamer. Ønsket var dog ret beskedent.

I hvert fald var det i første omgang kun halvanden pct. af de danske husstande, der ikke ville have reklamer nogle gange om ugen.

Siden er mængden af nej tak-sigere steget støt, ind til 2017, da kurven landede på ca. 50 pct. De seneste tre år har forholdet mellem dem, der bare lader alle reklamerne lande i postkassen, og dem, der siger aktivt nej tak, ligget ret stabilt omkring 50 pct. til hver.

Det viser en oversigt, som North Media bringer i sin netop offentliggjorte årsrapport. Koncernen ejer FK Distribution, der har haft monopol på uddeling af reklamer siden 2018, da PostNord stoppede.

Siden september 2018 har FK Distribution også stået for registrering af nej tak-sigere.

Flest NejTak+ i 2017

Men selv om det er fifty-fifty mellem ja- og nej-sigere, sker der alligevel en bevægelse mod, at flere danske husstande har tomme postkasser, når reklamebuddet har været forbi.

Faktisk slog de reklametomme postkasser rekord i 2020, hvilket skyldes, at populariteten af den såkaldte NejTak+-ordning fra 2013 daler.

Den blev i sin tid introduceret af FK Distribution, da mængden af nej tak-sigere med en hurtigt stigende kurve nærmede sig 28 pct.

NejTak+-ordningen betød, at en række nej-sigere ikke længere sagde helt nej, men kunne få en stak udvalgte tilbudsaviser.

I 2017, da ja og nej-kurven ramte hinanden på midten, toppede kurven af NejTak+-sigere på lige knap hver fjerde husstand - eller halvdelen af nej tak-sigerne.

Siden 2017 er der kommet stadig flere til i den gruppe, der slet ikke vil have tilbudsaviser, og i 2020 sagde en tredjedel af alle husstande helt nej til tilbudsaviser i postkassen.

Det svarer til knap 6 procentpoint flere, end da FK Distribution lancerede NejTak+ i 2013 – og det er samtidig det højeste antal husstande nogensinde, der holder postkassen helt fri for reklamer.

Der er dog lang vej, før den trykte tilbudsavis er helt død. En opgørelse fra Tjek, der ejer eTilbudsavisen, viser, at dagligvarekæderne sidste år udsendte knap 30.000 sider tilbudsaviser, hvilket svarer til 2019. 

 

Opdateret 26. feb 2021