Corona har skabt flere digitale tilbudslæsere

Markedsføring 2. mar 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen
  • Den digitale eTilbudsavis havde i 2020 en vækst i antal læsninger på 18 pct., og væksten fortsætter i år

Under halvdelen af de danske husstande modtager hver uge alle tilbudsaviser, men det betyder ikke, at danskerne er stoppet med at jagte tilbud. Nu finder man dem bare digitalt – via sin smartphone eller pc.

Der foreligger endnu ikke nogen samlet opgørelse over, hvor mange der i 2020 læste tilbudsaviserne digitalt. Men ifølge Tjek, der står bag eTilbudsavis - den ene af to store digitale platforme med tilbudsaviser - er der sket en stigning på 18 pct. fra 2019 til 2020.

- Hvis vi forudsætter, at vores ”kolleger” har haft samme vækst, er der sket et voldsom skred i retning af de digitale aviser, siger Head of Insight ved Tjek, Claus Nykjær.

Den største konkurrent er minetilbud.dk, og derudover sender alle kæderne også selv deres tilbudsaviser ud digitalt.

- Væksten er sket over hele året, men særligt i foråret 2020 – under den første corona-nedlukning - var den høj, over 25 pct. Mange var hjemsendt og manglede et godt tilbud på mel, så de kunne aktivere familien, og der florerede sågar historier om, at man kunne blive smittet ved at røre ved papiravisen, siger Claus Nykjær.

Flere muligheder i digitale aviser

Han tilføjer, at eTilbudavis i 2020 leverede flere end 2,4 mia. sider digitalt.

- Væksten er fortsat ind i 2021. De første seks uger har den ligget på godt 11 pct. i forhold til 2020, siger Claus Nykjær.

Han mener, at der er flere årsager end corona-pandemien til, at der bliver flere digitale læsere.

- Den digitale avis giver mange muligheder, som den fysiske ikke kan. Forbrugeren kan flytte varer fra avisen direkte til en indkøbsliste, som kan deles med familien. Hos Matas kan man gå direkte fra tilbudsavisen til webshoppen, og hos Coop er der videoer med opskrifter og vejledninger som en del af avisen, siger han.

Digitale læsere
2019 lå andelen af danskere, der kun læser den trykte tilbudsavis, på 37 pct., mens 26 pct. kun læste den digitale avis. Den største gruppe (38 pct.) var i 2019 forbrugere, der brugte begge dele.

Opdateret 2. mar 2021

Vil du vide mere?