Nye markedsføringsregler skal bekæmpe spilafhængighed

Lovgivning 7. sep 2022 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Colourbox
  • Skatteministeren har sammen med Folketingets partier drøftet nye tiltag til bekæmpelse af spilafhængighed

Næsten hver tiende voksne dansker har i dag problemer med pengespil. Tallet har været stigende de seneste år, samtidig med at markedsføringen af spil er mere end fordoblet fra 2012 til 2021.

Det har fået skatteminister Jeppe Bruus (S) til at indkalde Folketingets partier til en drøftelse af en række konkrete tiltag, som skal medvirke til at vende udviklingen.

- Vi er vidne til en alarmerende stigning i antallet af danskere, der lider af pengespilsproblemer. Det kan vi som politikere ikke sidde overhørig, og jeg mener faktisk, at der er behov for at iværksætte nogle gennemgribende tiltag. Jeg ser derfor frem til at præsentere regeringens udspil for Folketingets partier, så vi kan få et sundt spilmarked i Danmark, hvor færre bliver afhængige af pengespil, siger Jeppe Bruus i en pressemeddelelse.

Blandt initiativerne er nye regler for markedsføring, beskyttelse af børn og unge samt bedre hjælp til behandling.

I udspillet fra Skatteministeriet hedder det blandt andet:

”Sportsbegivenheder er ofte indhyllet i mange reklamer for spil – både før, under og efter. Det skal få danskerne til at spille, fx ved at indgå væddemål på den kamp, de ser. Regeringen ønsker at gøre op med den kraftige sammenblanding af sport og spil ved at indføre et forbud mod reklamer for pengespil, fra 15 minutter før en sportsbegivenhed går i gang, til 15 minutter efter den slutter.”

For at beskytte børn og unge, skal det være forbudt at benytte kendte personer som bl.a. professionelle sportsudøvere i reklamer for pengespil.

Danske Spil har i forvejen i sit adfærdskodeks, at der ikke benyttes kendte. Der står således på Danske Spils website: "Vi ved, at unge er en særlig risikogruppe, og at de kan være særlig påvirkelige. I Danske Spil har vi derfor valgt ikke at bruge f.eks. kendte skuespillere, komikere eller sportsstjerner i vores tv-reklamer".

Der skal ligeledes være et forbud mod tilbud om bonusser i reklamer:

”Flere spiludbydere forsøger at tiltrække spillere ved at tilbyde fristende velkomstbonusser og andre bonusser, der kan spilles for. Udover at få danskerne til at vælge den ene spiludbyder frem for den anden, så kan bonusserne virke tillokkende og medvirke til et større spilforbrug,” står der i udspillet fra skatteministeren.

Her står desuden, at skal det undersøges, om salget af loot boxes i computerspil kan reguleres. En loot box er en virtuel kasse af mønter eller våben, der kan købes i et computerspil.

Derudover skal rammerne for forebyggelse og behandling af spilafhængighed forbedres.

 

Opdateret 7. sep 2022