Ugens tilbud gælder kun tre dage – eller mindre

Lidl 23. feb 2016 -
This describes the image
|| Screendump fra Lidls hjemmeside.||Reklame for datidens læskedrik. Fotos fra 'Moderne mormormad'.

Flere af ugens tilbudsaviser er efterhånden delt op, så en del – eller alle – tilbud kun gælder nogle af ugens dage.

Opdelingen skal øge salget ved at trække kunderne i butikkerne flere gange om ugen. Samtidig er opdelingen et skridt mod digitalisering af tilbudsaviserne.

- Når aviserne ikke længere kommer på tryk, vil vi se et helt andet mønster. I dag er det ekstremt dyrt at sende to ugentlige aviser på gaden, som Bilka gjorde i en periode. Men når først aviser kun udkommer digitalt, vil vi ikke kun se to tilbudsaviser om ugen fra en kæde, siger direktør i konsulenthuset iCoCo, Claus Nykjær, og tilføjer, at der formentlig også vil være ad hoc tilbud som grillkul og tøsalt, der er afhængige af vejret.

Tyske Aldi har delt sin avis op, så tilbuddene gælder først på ugen og sidst på ugen, og Rema 1000 har tilbud, der kun gælder sidst på ugen. Bilka har i en længere periode haft eksempelvis minus 40 pct. på varer i en given afdeling nogle dage sidst på ugen, ligesom kæden også har haft søndagstilbud.

Aldi Danmarks vicedirektør i indkøb, Thomas Hedegaard Bang, fortæller, at det ikke er nyt, at kæden har ”aktionsdage” lørdag og onsdag.

- Vi gør det for at sprede både kundestrøm og arbejdsbelastning i butikkerne over hele ugen. Men vi adskiller os fra andre, da det ikke er vores faste varesortiment, der er sat ned, men spotvarer, der kan købes, så længe vi har dem i butikkerne, siger Thomas Hedegaard Bang.

Lørdagstilbud er populære

Lidl ændrede sin tilbudsavis fra 1. januar, så tilbuddene er delt i tre grupper: første del af ugen, anden del og derudover nogle specielle lørdagstilbud.

- Vi ved fra undersøgelser, at langt de fleste danskere køber ind tre-fire gange i løbet af ugen, og med det nye tilbudskoncept, kan vi gøre indkøbsoplevelsen endnu mere inspirerende for dem. Samtidig vil der for de kunder, der kun handler én gang om ugen, stadig være masser af attraktive tilbud, siger Rikke Brandes, kommunikationschef i Lidl.

Den tyske discountkæde kan allerede nu se på kundestrømmen, at mange kunder - både eksisterende og nye - har taget godt imod ændringen.

- Specielt er vores Super Lørdag, hvor der kan spares op til 50 pct. på udvalgte varer, meget populær. Vi er overbevist om, at denne mere dynamiske måde at lave tilbud på, i højere grad imødekommer langt størstedelen af vores kunders indkøbsvaner, siger Rikke Brandes.

Utilfredse kunder

Ikke alle kunder er dog enige. Nogle beklager sig på Lidls Facebook-side:

”De forskellige tilbud hen over uge er jo kun til for at man skal handle flere gange = større omsætning. Det er også OK, da I jo skal leve af kunderne. Der får dog desværre af og til mig til at vælge Jer fra, når der skal købes ind. Er ellers en meget trofast kunde”, skriver en kunde.

Claus Nykjær fra iCoCo mener, at opdelingen giver god mening.

Indkøbsintentionen ikke er den samme først på ugen, når den står på hverdagsmad og madpakker, som sidst på ugen, når det måske er en culottesteg og rødvin, der står på huskesedlen, siger Claus Nykjær.

Han er dog ikke sikker på, at forbrugerne husker, hvilke tilbud der gælder på hvilke dage.

- Det er spændene at se, om kæderne vil opleve flere sure kunder, der er irriterede over, at de ikke kan få det tilbud, der er kommet efter, eller om de skiftende tilbud øger salget, siger Claus Nykjær og tilføjer, at kunderne er hjulpet af den begyndende digitalisering.

- På tilbudsugen.dk får kunderne eksempelvis kun de tilbud, der gælder på dagen, siger Claus Nykjær.

Opdateret 10. nov 2020