Tysk discountgigant giver banko og bleer til Danmarks største fædregruppe

Lidl 15. jun 2022 - 2 min læsetid
This describes the image
Far på barsel i den sydtyske by Ulm, som har tre Lidl-butikker og har verdens højeste kirketårn.     Foto: Sarah Effersøe
  • Lidl skruer op for charmen over for fædre, som efter sommerferien kan se frem til at flere uger på barsel som følge af EU-regler

Der var både banko, bleer, podcast og madpakker på menuen, da Lidl for nylig var vært for Danmarks største fædregruppe, som var samlet i Storms pakhus i Odense. Den tysk-ejede discountkæde skruer op for charmen for en gruppe kunder, der bliver mere synlige efter sommerferien. 

Kommende mødre og fædre skal fremover dele barslen mere ligeligt mellem sig. Et bredt politisk flertal er nemlig blevet enige om en ny barselsaftale, som træder i kraft fra august 2022. Aftalen kommer i kølvandet på et EU-direktiv.  

Indtil nu har de danske barselsregler øremærket 14 uger til mor, mens far har haft to ugers øremærket barsel. Derefter har de så haft mulighed for at dele de resterende uger imellem sig. I den nye aftale vil der være 11 ugers øremærket barsel til hver.

Kommunikation til fædre

Lidl søsatte i 2018 sit produktunivers Lupilo, som henvender sig til børnefamilier. Det omfatter produkter lige fra økologisk babymad til Svane- og allergimærkede pusle- og plejeprodukter samt tips og tricks til kommende forældre og børnefamilier.

Målet er at gøre kædens eget mærke mere kendt blandt fædre. Og derfor stod Lidl bag arrangementet, hvor nybagte fædre var samlet for at tale om faderskab og forældrerollen.

Far og journalist Mattias Hundebøll, der blandt andet er kendt for sin podcast ”Fårking Far”, hvor han taler med kendte mænd og kvinder om den helt store titel i livet, nemlig faderskabet, var en slags mental guide ved fædregruppe-mødet.

-  Vi en ny generation af fædre, som går all in på far-rollen, og jeg elsker, at vi nu får en dag, hvor vi kan møde hinanden, blive inspirerede og måske også lære noget nyt. Vi mænd er simpelthen for dårlige til at sætte ord på vores oplevelser med at blive forældre og for dårlige til at bruge hinanden som sparring, siger han.

Tilbagemeldingen på arrangementet har ifølge Lidl været meget positiv

- Derfor vil vi også fortsætte med og have et endnu større fokus på at kommunikere til både mødre og fædre, siger Lidls indkøbsdirektør Rasmus Pape.

This describes the image
Opdateret 16. jun 2022