Trods corona og krise i Suez: Lidl moderniserer i rekordfart

Lidl 16. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Indtil videre holder discountkæden Lidl tidsplanen i kædens omfattende modernisering af 100 butikker, fortæller Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendoms-direktør i Lidl. Foto: Lidl
  • Discountkæden Lidl runder 60 butikker i kædens største, danske investering til dato. "Vi følger planen ned til ugen," lyder det fra udviklingsdirektør

Hos discountkæden Lidl er man nu over halvvejs i kædens største projekt og investering til dato, hvor 100 ud af i alt 134 butikker gennemgår en komplet modernisering.

I alt kan kæden sætte flueben ud for 60 af de i alt 100 planlagte butikker, fortæller kædens udviklings- og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen, til Dagligvarehandlen.

Deadline for projektet er slutningen af Lidl's forskudte regnskab, som løber til udgangen af februar 2022, men meget skal gå galt, hvis man ikke formår at indfri forventningerne og nå i mål, lyder det fra Mads T. Nielsen, som samtidig noterer, at man allerede er løbet ind i potentielle problemer og - indtil videre - er kommet helskindet igennem dem.

- Indtil videre overholder vi tidsplanen 100 pct. og ned til ugen. Men vi måtte holde vejret, da skibet satte sig på tværs i Suez-kanalen i slutningen af marts, fordi mange af vores elementer og møblement til butikkerne produceres i Asien. Men vi har rykket på tingene, når vi kunne og indtil nu har det ikke fået nogen betydning. Måske kommer der et mindre efterslæb på møblementet, når vi kommer lidt længere hen, men det løser vi med midlertidige løsninger i så fald, lyder det optimistisk fra udviklingsdirektøren, der samtidig nævner corona, der i hele projektets "levetid" har været et grundvilkår.

- Vi skal jo hele tiden forholde os til de gældende restriktioner, om vi må have håndværkere gående og under hvilke vilkår. Nu ser det jo heldigvis ud til at lysne og vi sænker skuldrene en smule - men er stadig forsigtige og klar til at ændre på arbejdsgangen. Vi er jo nødt til at være forberedte, da én håndværker kan smitte et helt team. I en sådan situation har vi backupplaner klar,  men vi kræver også, at vores håndværkere løbende bliver testet. Det er jo risikoen, når folk arbejder tæt sammen - akkurat som det er i samfundet og på vores lagre og butikker, siger han.

Millioner og atter millioner 

Som Dagligvarehandlen tidligere har beskrevet, koster ombygningen og moderniseringen af butikkerne Lidl et ikke nærmere defineret, trecifret millionbeløb. Ifølge Mads T. Nielsen er der tale om et pænt beløb på "den højere side af 100 mio. kr., men under en halv mia. kr.". Én ting er dog selve omkostningen ved ombygningen - derudover kommer også omkostningen ved at lukke en butik i minimum tre dage og i sjældne tilfælde en uge, mens selve arbejdet står på.

- Vi lukker altid mandag, tirsdag og onsdag, da det er de mindste ”travle” dage. På kædeplan mærker vi det selvfølgelig, når 100 butikker holder lukket i minimum tre dage, men vi har til gengæld en flot vækst, når vi åbner igen. Generelt går der ikke mange måneder, før den enkelte butik har indhentet efterslæbet og samtidig fremtidssikrer vi os med nye, moderne butikker. Alt i alt er det kun en gevinst, siger Mads T. Nielsen.

I alt runder Lidls håndværkere ca. tre butikker om ugen, og indtil videre har man undgået nævneværdige forsinkelse i ombygningen.

- Vi har dygtige projektledere, som formår at få det her enorme logistiske puslespil til at gå op. Bliver nogen forsinkede, er de kanondygtige til at få det til at glide.  Selvfølgelig er der tilbageslag - såsom at få gravet afløb til de nye kølere, fordi plantegningerne for bygningen ikke passe 100 pct., eller nogle af håndværkerne bliver forsinkede af andre årsager. Men indtil videre har vi løst problemerne inden for tidsrammen, siger han.

Opdateret 16. apr 2021