Plantebaserede produkter vinder frem i Lidl

Lidl 9. jan 2023 -
This describes the image
Lidls indkøbsdirektør Rasmus Pape stopper og vil bruge sommeren til sammen med sin mor at vinde et klubmesterskab i tennis.     Foto: Lidl Danmark
  • Discountkæden har omkring 70 plantebaserede produkter på hylderne, og sortimentet vokser.

Skrevet af: Søren Tougaard

Udvalget af veganske og vegetariske produkter på hylderne i Lidl bliver hele tiden større. De seneste år har discountkæden, der tæller 139 butikker, øget sit sortiment af plantebaserede produkter og samtidig udvidet sin private label-serie: Vemondo. Det samme var tilfældet i 2022.

Aktuelt er Lidl oppe på omkring 70 plantebaserede alternativer, som kunderne kan finde på hylderne året rundt, heraf er de 55 rent veganske.

I takt med at listen vokser, stiger ambitionerne, for i Lidl er det ikke længere kun et spørgsmål om at tilføje flere vegetariske og veganske produkter til porteføljen.

Den plantebaserede livsstil skal være dagligdag, og de plantebaserede alternativer skal ses som en naturlig del af kædens temabaserede tilbud og markedsføring, fortæller indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.

- Vi fokuserer på produkter, som hænger sammen. Det vil vores kunder kunne se i vores markedsføring, hvor vi for eksempel vil inspirere til helstøbte veganske hverdagsretter, med alt hvad hører til, i stedet for enkeltstående produkter. På dem måde gør vi det både nemmere for danskerne at holde kødfrie dage, og samtidig imødekommer vi vegetarer og veganeres ønske om et større udvalg, siger indkøbsdirektøren i en pressemeddelelse. 

 

Konkurrencedygtige priser og gode placeringer

Lidl blev i november sidste år kåret som "Årets plantebaserede discount-supermarked 2022" af Dansk Vegetarisk Forening.

Begrundelsen lød dengang: "Lidl udmærker sig især ved at have bredt sortiment og har bl.a. sin egen veganske private label-serie Vemondo. Priserne i Lidl er meget konkurrencedygtige, og man er ligeledes god til at placere de veganske produkter på logiske steder i butikkerne".

Hos Lidl er man selvsagt meget stolt af prisen, men den får ikke lov til at blive en sovepude. Jagten fortsætter på endnu flere gode og prisvenlige plantebaserede produkter. Det gælder både produkter fra eksterne leverandører og Lidls eget mærke, Vemondo.

- Det veganske sortiment trender i flere Lidl-lande, og vi har den fordel at have masser af gode, udenlandske kollegaer, som vi kan dele erfaringer med. Vi lader os inspirere af, hvad de gør og har, og med den succesrate vi ser udenfor de danske grænser, kan jeg kun forestille mig endnu flere nye plantebaserede produkter i vores private label-serie Vemondo, siger Rasmus Pape. 

Opdateret 9. jan 2023