Planloven bremser Lidls nye koncept
Europas største dagligvarekæde, den tyskejede discounter Lidl, er i fuld gang med at etablere større og mere luftige butikker i et nyt koncept i flere lande - men Lidl i Danmark er endnu ikke kommet med på vognen.
- Aktuelt er det nye butiksformat realiseret i forskellige lande, og intentionen er også at implementere formatet i andre lande, hvor det er muligt. Grundet gældende regulativer på området er der dog begrænsede muligheder for at implementere butiksformatet i Danmark, lyder det fra Lidls internationale presseafdeling.
Med et ideelt salgsareal på 1400 kvm. nærmer det samlede areal for de nye butikker sig små 2000 kvm. - og så bliver det sværere, fordi den gældende planlov stiller flere krav til butikker over 1000 kvm., bl.a. at de kun må ligge i bymidterne.
- Uanset, at man kalder det et nyt koncept her i 2015, kan vi have svært ved at få den størrelse, vi gerne vil give kunderne og medarbejderne. Vi har et par forskellige steder i kikkerten, hvor vi kan prøve at lave noget lignende - men der er ikke noget i støbeskeen endnu, desværre, siger adm. direktør i Lidl Danmark, Finn Tang, der dog arbejder videre på sagen:
- Vi tror på, at vi kan finde steder, hvor vi kan lykkes med det. Vi har da haft held til at lave et par butikker større end de 1000 brutto-kvm. i udvalgte områder efter 2009, så vi håber, at vi kan tilbyde de danske kunder noget tilsvarende, siger han.
Rul planloven tilbage
I discountkædens første år her i landet byggede man butikker, som med et salgsareal lige i underkanten af 1300 kvm. og et bruttoareal på 17-1800 kvm. var næsten lige så store som i det nye koncept.
Men siden lukkede en justering af planloven i 2007 ned for mulighederne for at bygge større end 1000 kvm. uden for bymidterne - hvor kommunerne indtil da selv kunne give tilladelse til større butikker. Og det er den ændring, man i Lidl gerne vil have rullet tilbage nu.
- Vi følger med interesse den debat, der er om planloven, og vores håb og ønske er, at man gik tilbage til reglerne fra før 2007 - som jo ikke er en voldsomt stor ændring i forhold til i dag, siger Finn Tang.
- Man skal passe på, at en lukkelov eller en planlov ikke er konkurrence-hæmmende, der måske beskytter eksisterende spillere på markedet, mener han.
I sidste uges udgave af Dansk Handelsblad fortalte vi om en helt ny Lidl i Irland, som var helt oppe på ca. 2800 kvm. Men det er ikke den slags, Lidl drømmer om her i landet.
- Den irske butik er voldsomt stor og ligger langt fra de 1400 kvm. Men med 10.000 butikker i 26 lande er der også store nationale forskelle. Vores ønskede størrelse i dag, både med hensyn til kunderne og medarbejderudvikling, er på de 1400 kvm. salgsareal, siger Finn Tang.
Af Jesper Veber Knudsen
Foto: Ulrik Samsøe Figen