Nu sigter Lidl mod 300 butikker i Sverige
Europas suverænt største dagligvarekæde, den tyske dicounter Lidl, ekspanderer fortsat kraftigt i mange lande, og Danmark er langt fra det eneste land, hvor tempoet er gået op i de seneste år.
I Sverige har Lidl netop åbnet sin butik nummer 192 som den sidste i år i Älmhult i Småland - Ikeas oprindelige hjemby.
Dermed holder kæden kursen mod et ofte gentaget mål om 200 butikker i Sverige i 2020.
I år er det blevet til i alt 14 åbninger i kædens nye koncept med bake off og et stort frugt og grønttorv som noget af det første, der møder kunderne i ca. 2000 kvm store butikker.
Næste år er der også åbninger nok i støbeskeen til, at Lidl passerer de første 200 svenske butikker med en pæn margen. Og på den anden side af 200 butikker lurer et mere langsigtet mål om 300 butikker i nabolandet.
- Vi føler, at der er et uudnyttet potentiale, siger Johan Augustsson, som er kædens topchef i Sverige til ICA Nyheter.
Johan Augustsson afviser at sætte årstal på, hvornår det næste mål bliver nået.
- Jeg vil ikke præcisere et tidspunkt, efter som der er flere faktorer, der påvirker os. Den ene er, at vi ved, at vi langt fra får alle de beliggenheder, som vi vil have. Men vi har et koncept, som flere forbrugere kan lide, og derfor skal vi arbejde for at nå målet, siger han ifølge ICA Nyheter.
Alene om discount uden Netto
Det svenske brancheblad har spurgt flere eksperter om deres vurdering af Lidls chancer for at nå i mål med ambitionerne om 300 butikker.
Og de bedømmer dem som realistiske, ikke mindst fordi den tyskejede kæde snart bliver den eneste rigtige discounter tilbage i Sverige, efterhånden som Nettos butikker bliver omprofileret til Coop efter Salling Groups salg af kæden i sommer.
En lavpriskæde som Axfoods Willy's er ikke en helt sammenlignelig konkurrent.
- Willy's er også en succesrig kæde. Det ser vi i ejeren Axfoods rapporter. Men indenfor hard discount er Lidl alene. Netto er ved at forsvinde efter Coops køb, og ICA har ikke noget lavpriskoncept. Desuden er Lidl dygtig til at skabe interesse for sig, siger Per Andersson, som er dagligvareekspert hos HUI, Handelns Utrednings Institut.
For at servicere det voksende antal butikker har Lidl her i begyndelsen af december åbnet sit tredje svenske centrallager. Denne gang i Örebro, som ligger på højde med hovedstaden Stockholm, godt 200 km længere mod vest.
Og lige som i de øvrige Lidl-lande arbejder kæden systematisk med at skabe sig en grønnere profil i Sverige.
På ferieøen Gotland åbner Lidl således i juli næste år en butik, der bliver betegnet som "verdens første klimaneutrale fødevarebutik".
Lidl har for nylig åbnet butik nummer 192 i Sverige i Âlmhult. I det seneste regnskabsår, der sluttede med udgangen af februar, omsatte kæden for 10,8 mia. svenske kr. Det svarer til 7,7 mia. kr.