Lidls nye direktør: Det bliver en kæmpe udfordring at overtage det danske marked

Lidl 7. maj 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Jens Stratmann (forrest) overtager d. 1. juni ansvaret for Lidl Danmark efter Dirk Fust, som har været adm. direktør de sidste fem år. Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Arvtageren som adm. direktør i Lidl Danmark, tyske Jens Stratmann, ser frem til at fortsætte kædens vækst gennem de seneste 5 år i et dynamisk, dansk marked

Det er ikke nogen lille opgave, der venter Lidl Danmarks nye adm. direktør, 38-årige Jens Stratmann, når han 1. juni overtager posten efter - ligeledes tyske - Dirk Fust, som skifter Danmark ud med det amerikanske marked.

Gennem Dirk Fusts fem år i spidsen for den tyskejede kæde har Lidl nemlig øget butiksantallet med 33 pct. - fra 100 til 133 - og foran sig ser Jens Stratmann en interessant, men også udfordrende opgave. Ifølge Jens Stratmann bliver hans opgave ikke alene at fortsætte væksten, men at få flere danskere til at købe ind på idéen om Lidl som andet end et tysk discountsupermarked.

- De danske kunder, som handler hos os i dag, kender vores kvalitet og produkternes "friskhed". Men der er stadig en stor gruppe forbrugere, som skal overbevises om, at vi kan være deres primære indkøbssted, siger han til Dagligvarehandlen under et besøg i Lidl i Hedensted - en af kædens nye butikker - hvor han selv og Dirk Fust har sat hinanden stævne for uofficielt at "overdrage tøjlerne" til kæden.

En kæmpe udfordring

I realiteten har Jens Stratmann, efter efter udsagn, stadig tre uger til gode, hvor han kan trække på Dirk Fusts erfaring fra og med det danske marked. Et marked, Jens Stratmann definerer som "dynamisk" sammenlignet med det tyske, hvor han senest har fungeret Lidls salgsdirektør i Sydtyskland med ansvar for ca. 1.400 butikker og 34.000 medarbejdere.

- Selvom det er mindre, er det en kæmpe udfordring at overtage det danske marked på trods af, at Dirk (Fust, red.) og holdet har gjort et kæmpe arbejde. Vi har kun været i Danmark i 15 år og er en relativt lille spiller, mens alle kender os i Tyskland. Samtidig er der - på trods af den korte afstand - kæmpestore forskelle på de tyske og danske markeder. Det tyske er realtivt forudsigeligt, og udviklingen går langsomt - det danske er utroligt dynamisk og udvikler sig på trods af mange butikker virkelig hurtigt, siger Jens Stratmann, der helst ikke sætter en deadline for, hvornår han - igen, ligesom Dirk Fust - skal mestre det danske sprog.

- Jeg havde aldrig sagt ja, hvis ikke det var realistisk at tage min familie med. Min datter er to og et halvt år gammel, hvilket betyder, at vi kan flytte hende, uden at det forstyrrer hende alt for meget. Men ingen tvivl om, at hun kommer til at mestre det danske sprog før mig. Lige nu lærer hun 40 ord om dagen, så når vi endelig flytter fra Heidelberg (mellem Frankfurt og Stuttgart i Sydtyskland, red.) til juni er hun nok flydende, lyder det. 

Opdateret 7. maj 2021