Lidl udvider samarbejde med små danske producenter

Lidl 28. apr 2022 - 2 min læsetid
This describes the image
Den danske fiskerivirksomhed Vilsund Blue leverer friske, ferske muslinger til Lidls nye serie ”En bid af Danmark. Foto: Lidl Danmark
  • Discountkæden udvider serien "En bid af Danmark til omkring 40 produkter. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Lidl oplever en stigende efterspørgsel på danske fødevarer og intensiverer sit samarbejde med små og mellemstore danske fødevareproducenter.

Det er sket med en udvidelse af produktserien ”En bid af Danmark”, som består af omkring 40 produkter fra 15 små og mindre producenter, der har håndværket og de lokale traditioner i fokus.

Serien tæller over ti kategorier lige fra mejeri til pålægsprodukter, pålægschokolade, is og drikkevarer.

I dag er 40 pct. af Lidls sortiment dansk, og tallet er stødt stigende, hvilket naturligvis glæder Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i dagligvarekæden.

- Vi ønsker at tilbyde danske produkter af høj kvalitet til en lav pris, hvor alle kan være med. Med ”En bid af Danmark”-serien får vi mulighed for at støtte og ikke mindst sætte fokus på mindre danske fødevareproducenter og få en række nye spændende specialiteter, der er dyrket og fremstillet lokalt, på hylderne i vores butikker, siger Rasmus Pape.

Åbner døren til nye markeder

En af de 15 lokale Lidl-leverandører til ”En bid af Danmark”-serien er Vilsund Blue, der har til huse på Nykøbing Mors. Ude på Limfjorden sejler fiskere fra virksomheden rundt og fanger friske muslinger til Lidls danske butikker samt flere butikker i udlandet.

Muslingeproducenten var den første i verden til at opnå MSC-certificering for bæredygtigt muslingefiskeri og har siden 2019 været en fast del af Lidls sortiment.

Vilsund Blue-direktør, Poul Kærgaard, er glad for det tætte samarbejde med Lidl. 

- Vores mål er at blive danskernes foretrukne leverandør inden for bæredygtig og klimavenlig seafood, og her er Lidl en meget vigtig samarbejdspartner. Vi er superstolte af vores samarbejde. De har været med til at åbne døren til det danske og udenlandske marked, hvor vi i samarbejde har været med til at udvide forbrugernes horisont omkring muslinger som en lokal og klimavenlig fødevare,” siger Poul Kærgaard

Alle produkter i ”En bid af Danmark”-serien har fået sit eget logo og forhandles i samtlige 138 Lidl-butikker herhjemme.

Opdateret 28. apr 2022