Lidl runder 5 mia. kr. i omsætning i Danmark
Under normale omstændigheder er det kun en håndfuld af Lidls nuværende 126 danske butikker, der kan holde åbent på helligdage.
Resten af den internationale discountgigants butikker her i landet omsætter nemlig for over de 34,9 mio. kr., som er grænsen for, om en dagligvarebutik må holde åbent på helligdage.
Det er kommet frem i forbindelse med, at lukkeloven var sat ud af funktion i de netop overståede påskedage.
På grund af coronaudbruddet var Lidl en af flere kæder, der kunne lukrere på Folketingets midlertidige dispensation for lukkeloven og holde butikkerne åbne både skærtorsdag og 1. påskedag.
Lidl behøver dog ellers ikke politisk hjælp for at vokse i Danmark.
Ifølge Dansk Handelsblads oplysninger nåede Lidls samlede årsomsætning op over 5 mia. kr. sidste år.
De 5 mia. kr. er noget over, hvad der er fremgået af tidligere estimater, hvor Lidl er blevet skønnet til at have ca. samme omsætning og markedsandel herhjemme som ærkerivalen Aldi. I 2018 lød Aldis omsætning på ca. 3,7 mia. kr.
Som sædvanligt oplyser Lidl ikke selv omsætningen i Danmark, lige som kæden ikke offentliggør årsrapporter, men Lidl vil gerne kommentere på udviklingen.
- Vi er tilfredse med udviklingen i vores 2019-regnskab. Først og fremmest fortsætter vi med at erobre markedsandele i Danmark, hvor vores egne analyser desuden viser, at vi reelt har en højere andel, end den de eksterne analyser indikerer. Derudover investerer vi fortsat massivt i vores logistik, butikker og medarbejdere – i år på et rekordhøjt niveau. Vi fortsætter med at se en like-for-like vækst, og alle vores butikker er profitable efter deres opstartsfase, siger Thorbjørn Liebing, økonomidirektør i Lidl Danmark.
Store vækstambitioner
Med Lidls vækst de senere år har kæden lagt afstand til Aldi og er på vej op i hierarkiet blandt de 10 største dagligvarekæder herhjemme.
Den præcise placering kan dog være vanskelig at fastslå, fordi Lidl ikke er alene om at hemmeligholde omsætningstallene.
Men Lidl kan have overhalet Coops Dagli’Brugsen målt på omsætning, ligesom discountkæden haler ind på Dagrofas Meny-kæde, som Retail Institute Scandinavia vurderer til at have en markedsandel på 5,9 pct. af det danske dagligvaremarked.
Til september har Lidl været etableret i Danmark i 15 år. Efter flere år med tre-fire butiksåbninger årligt har ankomsten af den tyske topchef Dirk Fust for fire år siden speedet op for Lidls ekspansion i Danmark.
Lidl åbnede sidste år syv nye butikker herhjemme og talte ved udgangen af 2019 i alt 124 butikker.
Samtidig vil kæden vokse med mere end 100 butikker over de næste 15 år med nye butikker i hovedstadsområdet og Aarhus-området som de primære mål.