Lidl har åbnet 10 store butikker i USA

Lidl 26. jun 2017 -
This describes the image
Foto: Lidl US

Europas største dagligvarekæde Lidl har nu taget hul på sit ambitiøse forsøg på at eks-pandere i USA.

15. juni åbnede de 10 første Lidl-butikker i tre stater i den sydøstlige del af det gigantiske marked. Og bortset fra Taiwan bliver det Lidls første entre på et marked udenfor basen i Europa. En af flere forklaringer på Lidls europæiske succes er, at man samtidig med at holde et stramt discountkoncept især i de seneste år er lykkedes med at ramme forbru-gerne i de enkelte lande godt - i hvert fald godt nok til, at mange kommer igen.

Det er måske også derfor, at salgsarealet i Lidls nyåbnede amerikanske butikker er på hele 1860 kvm. - 20.000 kvadratfod - som analysevirksomheden IGD har bemærket. Det er en del over gennemsnittet for de eksisterende butikker i Europa, men dog ikke så meget større end de nyeste i kædens nye koncept i forskellige lande.

I Danmark er en udbredt størrelse for de nye 13-1400 kvm.

Maser af vækstmuligheder

Videoer på de sociale medier viser både fyldte parkeringspladser, køer op til åbningerne og mange mennesker i de første nye Lidl-butikker i USA, der var spækket med skarpe åbningstilbud. Så skarpe, at amerikanerne sammenlignede dem med Black Friday med bl.a. 19,99 dollar - 133 kr. for en lille kuglegrill og 99 cent - 6,59 kr. for tre donuts.

På et så stort marked som det amerikanske skal der naturligvis rigtigt mange butikker til, før man kan begynde at måle markedsandele i procenter. Foreløbig er der planlagt 100 Lidl-butikker det første år, og 500 frem til 2022, men ifølge ESM Magazine er der endnu flere konkrete Lidl-projekter i støbeskeen allerede nu. Lidl holder sig indtil videre til det østlige USA, og en pæn position som regional kæde kan være et første mål.

- Mange dagligvarekæder er ikke nødvendigvis landsdækkende. Det er ikke usædvanligt at være mere regionalt baseret, og jeg tror, at Lidl vil begynde med at ”grave” områder ud, hvor de er succesfulde, og bruge dem som springbræt for yderligere ekspansion. Men der er masser af vækstmuligheder for dem, siger Neil Saunders, der er topchef i analysevirksomheden GlobalData til nyhedstjenesten Verdict.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?