Lidl er fortsat mindst
Hvorvidt 100 varenumre fra eller til i det faste sortiment er afgørende for, om forbrugeren vælger Lidl eller en af konkurrenterne er vist aldrig undersøgt.
Alligevel gør Lidl i øjeblikket via kampagner opmærksom på, at kædens varesortiment nu er udvidet med 300 varenumre til i alt 2100 varenumre uden spotvarer. En proces, der er sket over det seneste år, hvor blandt andet en serie fra gourmetkokken Wassim Hallal er kommet til.
Men kæden ligger fortsat nederst, og der er lang vej endnu, hvis Lidl skal fjerne sig fra bunden, hvor landsmanden, tyske Aldi, også ligger.
Aldi har endda ca. 100 varenumre flere end Lidl og i alt 2200 varenumre. Flest varenumre uden spot har Rema 1000 med i alt 3500. Med nogle hundrede færre følger Coops Fakta efter med 2950 varenumre, og lige i hælene er Netto med 2800 varenumre i de største butikker og lidt færre i de mindste.
Med i ekspansionskapløb
Når det kommer til antal butikker, ligger Lidl som den nyeste kæde i Danmark naturligt nok helt i bunden med sine 117 butikker. De andre kæder har mellem 182 (Aldi) og 503 (Netto) butikker.
Lidl har med mindst ti nye butikker om året store ekspansionsplaner, men det bringer formentlig ikke kæden op ad listen. Sådanne planer har flere af konkurrenterne nemlig også.
Lidl kommer derfor til at kæmpe om byggeprojekter og butikslokaler med i hvert fald Netto og Rema 1000. Aldi har travlt med at modernisere sit butiksnet, men varsler også helt nye butikker.
Fakta har i nogle år lukket betydeligt flere butikker, end kæden har åbnet. Men i år tyder det på, at Coops discountkæde går den anden vej. Fakta overtager nemlig butikker i både Sdr. Omme og i Gelsted, hvor to SuperBrugser lukker.
Læs også: Discountkæde øger presset på konkurrenterne med 300 nye varer
Så store er discountkæderne
Netto: 503 butikker og 2800 varenumre
Fakta: 356 butikker og 2950 varenumre
Rema 1000: 327 butikker og 3500 varenumre
Aldi: 182 butikker og 2200 varenumre
Lidl: 117 butikker og 2100 varenumre