Lidl-direktørs råd til sin afløser: Lyt til medarbejderne

Lidl 29. apr 2021 - 5 min læsetid
This describes the image
Afgående Lidl-direktør Dirk Fust Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Efter fem år som topchef for Lidl Danmark rykker Dirk Fust med familien til Washington for at blive en del af Lidl amerikanske ledelse

For fem år siden, i maj 2016, præsenterede Lidl Danmark en ny direktør som afløser for Finn Tang, der havde ledet Lidl siden begyndelsen, godt 10 år tidligere:

38-årige Dirk Fust kom med 13 års erfaring i Lidl – senest som salgsdirektør i Lidl Tyskland.

Når Dirk Fust nu siger farvel til Danmark for at rykke til Lidl USA i en endnu ikke navngiven stilling i ledelsen, sker det på flydende dansk, og den kæde, han forlader, ligner langt mindre end før hans ankomst en tysk harddiscounter.

Dirk Fust kom til landet med sin hustru og to sønner samt lysten til at lære den danske kultur at kende. Med sig havde han også en pose penge med mindst 4 mia. kr. til ekspansion og modernisering samt ambitioner om at vinde danskerne – og dermed markedsandele – ved at gøre kæden mere dansk.

- Jeg blev lidt overrasket over, at der er så stor forskel på dansk og tysk kultur – vi er jo naboer. Danskerne er mere pragmatiske og mere hands on, mens tyskerne er lidt tungere at flytte, siger Dirk Fust på en mobiltelefon fra bilen.

Han har travlt, inden han skal videre til USA 1. juni, og der er ikke mange huller til medierne.

 

Trives i Danmark

Sit nye job vil han ikke sige noget om.

- Jeg er stadig i Lidl Danmark, og det koncentrerer jeg mig om. Jeg har ikke været i USA siden 2018 og skal i begyndelsen lytte og lære af Lidls medarbejdere der. Før kan jeg ikke fremlægge nogen plan eller strategi, siger Dirk Fust.

Han lægger ikke skjul på, at det ikke var en let overnight-beslutning at rykke hele familien op med rødder en gang til.

- Jeg har været i dialog med Lidls ledelse om det længe, og derefter tog det da også en weekend at vende stemningen for USA derhjemme. Vi er faldet godt til i Danmark, Emil på 12 år og Oskar på 10 trives godt i skolen, vi har gode naboer, og min hustru har også fået gode venner her, siger Dirk Fust, der forventer, at familien skal bo i Washington.

Hustruen har nu sagt sit job op i Danmark for at bruge tiden til at forberede flytningen og sælge huset i Aarhus-bydelen Højbjerg. Familien kommer først til Washington til august eller september.

- Jeg elsker Danmark, men jeg elsker endnu mere at udvikle mig. Det er en stor udfordring, der venter mig i USA, og den glæder jeg mig til, siger Dirk Fust.

Han understreger, at han ikke er løbet tør for spændende udfordringer i Danmark.

- Jeg har stadig mange gode ideer, og Lidl holder aldrig op med at udvikle sig i Danmark. Men jeg er i god dialog med Jens Stratmann, der overtager efter mig. Hans mindset minder meget om mit, siger Dirk Fust.

På spørgsmålet om, hvad hans bedste råd til sin afløser er, svarer Dirk Fust.

- Han skal lytte til medarbejderne og være tålmodig.

 

Styrke ekspansion

Dirk Fust skal selv fortsætte på et marked, hvor Lidl etablerede sig i 2017. Det skete i første omgang uden den store succes, som man satsede på.

Siden er der skiftet ud i toppen i USA, og Lidl har tilsyneladende formået i højere grad at tilpasse sig de lokale forhold i de temmelig mange stater på østkysten, hvor den tyske discountgigant nu har 130 butikker.

I 2018 rykkede den daværende direktør for Lidl Sverige, Johannes Fieber, ind som USA-direktør. Målet er nu hurtig ekspansion, og det er det, Dirk Fust på en eller anden måde skal være en katalysator for.

 

Rykket ind i storbyen

Lidl rykkede ind i Danmark i efteråret 2005, og da Dirk Fust overtog ledelsen, lå der 100 Lidl-butikker i landet.

Under hans ledelse er kæden vokset med i gennemsnit seks butikker om året til i dag 133 butikker. Det er noget under de otte til 10 butikker om året, som kæden løbende har meldt ud, og det er samtidig en noget langsommere ekspansion end i de første ti år.

Det har Dirk Fust en plausibel forklaring på.

- De første 100 Lidl-butikker blev hovedsageligt placeret i mindre byer i provinsen. Siden er vi rykket ind i de større byer og i København. Det er noget mere kompliceret at åbne en butik i en stor by, hvor man ikke nødvendigvis kan få en stand alone-butik, men skal tænke boliger eller andre erhverv ind. Man skal tænke mere kreativt, siger Dirk Fust.

Han har tidligere sagt til Dagligvarehandlen, at der er flere end 100 placeringer i pipeline for den langsigtede strategi.

Dirk Fust har været med til at etablere flere ejendomskontorer – blandt andet i København, ligesom der i hans tid er indført faste møder med ejendomsudviklere med henblik på at komme på landkortet, når der skal findes kæder til en ny dagligvarebutik.

- Det er også lykkedes at modernisere vores logistik med et automatisereret lager i Køge. Testene der viser utroligt positive resultater, og vi forventer, at første del kan tages i brug i august i år, siger Dirk Fust.

Det er også ham, der har sat underskrift på et nyt domicil i Aarhus, så hovedkontoret kan rykke fra Kolding til landets næststørste by i 2023.

- Skal jeg sætte ord på min største bedrift i Danmark, så er det hele den transformation, der er sket i Lidl Danmark, hvor ledelseskulturen har været udsat for en turnaround. God ledelse er nøglen til succes, siger Dirk Fust.

Han tilføjer, at den nye ledelsesform har medført en betydeligt længere omsætningshastighed blandt medarbejderne.

- Det handler om at møde medarbejderne i øjenhøjde og gå i dialog med dem. Undlade en top-down-ledelse og i stedet give medarbejderne ansvar, siger Dirk Fust.

- Jeg tror, at det er den turnaround sammen med kædens gode udvikling i Danmark, der gør, at jeg nu er på vej til USA, siger han.

 

Opdateret 3. maj 2021