Analyse: USA er den ultimative test for Lidls stjerner

Lidl 20. apr 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Lidl tester nu den afgående danske direktør Dirk Fust på den helt store scene.  Foto: Lidl Danmark
  • Dirk Fust avancerer betydeligt, når han skifter lille Danmark ud med prestigefyldte USA 

Discountgiganten Lidl er ikke ligefrem kendt for at være bange for at skifte ud på de absolutte topposter. I en længere periode har verdens største discountkæde, der er privatejet i Tyskland af Schwarz Gruppe, eksempelvis kun beholdt sin allerøverste direktør i få år. Det kom også til at gælde for danske Jesper Høier, der holdt i to år fra 2017 til 2019. Forgængeren Sven Seidl fik kun tre år.

Tilsyneladende er konceptet stærkt nok til at absorbere udskiftningerne. I hvert fald har kædens globale vækst ikke taget synderlig skade af de hyppige skift i toppen. Hvis overhovedet.

Men Lidl har også en lang tradition for at sende kædens absolutte toptalenter opad i hierarkiet til den slags jobs, hvor man virkelig kan tale om udfordringer. Det kan også være tilfældet nu for Dirk Fust, der ser ud til at have bevist sine evner grundigt her i landet, hvor han har personificeret kædens payoff, "Lidl overrasker", ved at nedbryde danske standardfordomme om det typiske tyske - og Lidl i særdeleshed.

Nu får han snart testet sig selv af i en langt større sammenhæng på en indtil videre ikke nærmere angivet post i USA, hvor han skal spille "en ledende rolle i den omfattende ekspansion".

USA har været noget af et prestigeprojekt for Lidl, der imidlertid langt fra ramte helt rent på markedet i forbindelse med indtoget tilbage i 2017. Indledningsvis var den første amerikanske udgave af konceptet med butikker på omkring 3000 kvm ikke helt foreneligt med lavpris-profilen, og ekspansionen gik væsentligt langsommere end planlagt.   

Siden er der også skiftet ud i toppen i USA, og Lidl har tilsyneladende bedre tilpasset sig de lokale forhold i de temmelig mange stater på østkysten, hvor discountgiganten har etableret butikker. I 2018 rykkede den daværende direktør for Lidl Sverige, Johannes Fieber, således ind som USA-direktør.

Med aktuelt omkring 130 butikker er der imidlertid ikke flere Lidl-butikker i USA end her i landet. Det skal Dirk Fust være med til at lave om på. I år er planen 50 nye Lidl-butikker på den anden side af Atlanten.

Opdateret 21. apr 2021