Tulip satser på nytænkning

Leverandører 23. jan 2017 -
This describes the image
Tulip satser på at lancere flere produktnyheder, der kan skabe vækst i omsætningen i stil med salgssuccessen Pulled Pork. Foto: Tulip
Skrevet af: Henrik Denman

Innovation og nytænkning er ledetråden i fødevarevirksomheden Tulips strategi, som for alvor skal give omsætningen et mærkbart løft.

Tulip står bag en række kendte danske mærker inden for bl.a. bacon, pålæg, pølser og konserves med hovedmærkerne Tulip, Steff Houlberg, Gøl, Mou og Den grønne slagter.

Det nye årsregnskab for 1015/16 viser, at Tulip bliver stadig bedre til at tjene penge, men at resultatet på toplinjen står noget i stampe.

Omsætningen steg kun steg minimalt med seks mio. kr. til ca. 3,8 mia. kr. Til gengæld kunne virksomheden med tilfredshed notere en stigning på driftsresultatet på 28 pct. til 231 mio. kr.

Årets resultat blev 212 mio. kr., hvilket er syv mio. kr. højere end i 2014/15.

I beretningen skriver ledelsen, at det forbedrede resultat primært skyldes en positiv udvikling på de internationale konservesmarkeder. Til gengæld præges mange af Tulips europæiske markeder, herunder Danmark, af lav vækst, og værdien af kategorierne presses af kampagnesalg på mærkevarer og kædernes fortsatte fokus på private label.

For ledelsen er det afgørende for Tulips fortsatte vækst, at virksomheden lancerer nye forbrugervenlige og tidssvarende produkter. Virksomheden skal satse på innovation og nytænkning både inden for produkter og emballage.

I 2017/17 budgetterer Tulip med en mindre organisk stigning i omsætningen, og man venter på resultat på niveau med det seneste regnskabsår.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?