Tocifret vækst i Easyfoods overskud
Easyfoods ledelse har givet årsregnskabet prædikatet "tilfredsstillende" efter vækst på både top- og bundlinjen.
Fødevarevirksomheden fra Kolding, der i slutningen af 2018 blev opkøbt af den norske Orkla-koncern, kom i 2018 ud med et overskud på ca. 15,7 mio. kr. mod 14,2 mio, kr. i 2017.
Stigningen på 1,5 mio. kr. svarer til en vækst på 11 pct.
Overskuddet kommer efter et år, hvor selskabets omsætning steg med 5,6 pct. til 314 mio. kr.
Vækst i udlandet
Ifølge ledelsen skyldtes væksten især fremgang på de europæiske markeder, hvor kunderne tæller kæder som Costa Coffee, Starbucks, Tchibo og McCafe.
"Ekstraordinære omkostninger forbundet med eksekvering af omfattende investeringer i produktionsanlæg i andet halvår 2017 har påvirket resultatet i første halvår 2018. Investeringer gør, at Easyfood vil stå endnu stærkere i de kommende år og fastholder sin position som first mover på produktionsprocesser", står der i ledelsesberetningen.
Easyfood fremstiller og sælger tø op og server-produkter, som er nemme at håndtere. Produktsortimentet tæller blandt andet brød, kager, sandwich, panini, focaccia, pølsebrød mv.
Virksomheden har fokus på internationalisering og har de senere år oplevet en stigende vækst på eksportmarkederne i Europa.
Easyfood, der har Flemming Paasch som adm. direktør og minoritetsejer samt Hemming Van som bestyrelsesformand, forventer således yderligere vækst i 2019.