Tesco undskylder for leverandør-mishandling

Leverandører 26. jan 2016 -
This describes the image
Tescos adm. direktør Dave Lewis (th). Foto: Tesco

En officiel undersøgelse af den britiske detailgigant Tescos behandling af sine leverandører har fundet så mange eksempler på kritisabel og ulovlig adfærd, at Tescos topchef Dave Lewis endnu en gang må lægge sig fladt ned og undskylde over for omverdenen.

Tesco har fået skarp kritik fra "Groceries Code Adjudicator" (GCA), der som en "supermarkeds-ombudsmand" overvåger, at spillereglerne i samhandelen bliver overholdt. Kritikken af Tesco går bl.a. på, at giganten har forsinket betalinger til leverandørerne såvel som afkrævet dem ekstra penge uden hjemmel i kontrakterne.

- I 2014 gennemgik vi selv nogle særlige historiske praksisser, som var både uholdbare og skadelige for vores leverandører. Vi delte den information med ombudsmanden og undskyldte offentligt. I dag vil jeg undskylde igen. Vi er kede af det, lyder den helt usædvanlige udmelding fra Tesco-topchef Dave Lewis.

Han går imidlertid selv fri af kritikken, fordi den handler om en praksis, der lå forud for hans tid i Tesco.

Den britiske markedsleder har desuden siden ændret den måde, man handler med leverandørerne på på en stribe punkter.

Dave Lewis tager helt uforbeholdent imod tæskene fra GCA.

- Vi accepterer undersøgelsens resultater, som ligger helt i tråd med, hvad vi selv har fundet. Over det sidste år har vi arbejdet hårdt på at gøre Tesco til en helt anden virksomhed end den, som rapporten fra GCA beskriver. Det ensidige fokus på en driftsmargin havde ødelæggende konsekvenser for forretningerne og vores relationer til leverandørerne, siger han.

Opdateret 10. nov 2020