Svigtende foodservicesalg trækker krydderiregnskab i minus

Leverandører 7. apr 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Santa Maria er Nordens største leverandør af krydderier, grillsaucer og marinader Foto: Santa Maria
  • Faldende salg af krydderier og mexicanske samt østlige specialiteter til foodservicesektoren opvejer ikke vækst i dagligvarehandlen for fødevarevirksomheden Santa Maria  

Krydderivirksomheden Santa Maria melder sig i køen af fødevareleverandører, der har set salget til foodservicesektoren trække årsregnskabet for 2020 i rød.

Efter et ellers positivt 2019, hvor driftsresultatet endte i sort med 5,2 mio. kr., må virksomheden i 2020 indkassere et driftsunderskud på små 900.000 kr. Omsætningen falder i samme periode med 6,8 pct. fra 34 mio. kr. til 32 mio. kr.

"Årsagen til tilbagegangen i salget er primært drevet af negativ effekt af Covid-19 og lock down, som har haft stor negativ påvirkning af vores salg til Foodservice sektoren. Der er i retail en positiv effekt i forbindelse med Covid-19 og vi har oplevet meget stor vækst i flere kæder på både krydderier og Tex
Mex. Vi vidste at 2020 ville blive et svært år, grundet udmeldelser af 80% af vores sortiment på både krydderier og Tex i 2 kæder i Danmark," lyder det i ledelsesberetningen, hvor Santa Maria også noterer, at konkurrencen fra andre mærker og private label i stigende grad kommer til at presse forretningen både i det netop overståede og kommende år.

"2020 har været et år med mange udfordringer. Vi vidste godt det ville blive en udfordring, men ikke i den grad det blev. Covid-19 har som berettet påvirket salget , men det har også ændret på vores måde at arbejde på. Indsatsen i 2020 er imponerende, men resultatet 2020 betegnes som utilfredsstillende."

Forventningen til indeværende regnskabsår er yderligere tilbagegang grundet coronas fortsatte påvirkning af markedet og uvisheden.

"Covid-19 ser ud til fortsat at påvirke vores salg positivt i retail, men negativt i OOH (markedsføring uden for butikker såsom bannereklamer i bybilledet, red.). Vores forventninger til resultatet i 2021 er derfor en tilbagegang i salget på 5 pct."

Opdateret 8. apr 2021