Specialøl redder ølsalget

Leverandører 15. mar 2016 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Claus Jensen

Flere års nedgang i danskernes ølforbrug er bremset op. Det er især specialøl fra små og store bryggerier, der trækker salget op, mens det stadig går trægt med den almindelig pilsner.

Ifølge nye Nielsen-tal voksede ølmarkedet i dagligvarehandelen i 2015 med 0,7 pct. målt i værdi. Samtidig gik markedet dog 0,9 pct. tilbage målt i volumen.

Selv om det er en forholdsvis lille fremgang i værdien, så mener Bryggeriforeningens kommunikationschef Per Sten Nielsen, at tallene for de seneste år kan tolkes positivt.

- Vi kommer jo fra et scenarie, hvor ølsalget hidtil bare er faldet fra år til år. Nu ser det ud, som om det kan vende i år, hvis vi bare får en nogenlunde normal sommer. Vi var ramt af en rigtig skidt sommer i 2015, siger kommunikationschefen.

Han bygger sin optimisme på de senere års øl-revolution, hvor først mikrobryggerier og senere også de store bryggerier er kommet på markedet med mange forskellige specialøl.

- Det er et marked med større værdi end det traditionelle øl, og det er derfor blevet et interessant marked også for de store, siger han.

- Carlsberg har længe været på markedet med Jacobsen, men vi så også flere nye i 2015. Royal Unibrew kom med Lottrup og Schiøtz, og Vestfyn lancerede et nyt bryggeri i bryggeriet, som de kalder Frejdahl, og de har jo allerede Willemoes, siger Per Sten Nielsen.

- Der er kommet en større bevågenhed om specialøl også i forhold til for bare fem år siden, og der kommer stadig flere nye øl og nye bryggerier – både fysiske bryggerier og fantombryggere, som brygger på andres udstyr. Specialøl eller mikrobryg har taget en stadig større del og udgør omkring 14-15 pct. af markedet men måske nærmere 20 pct. af værdien.

Så der er en grund til, at vi taler om en øl-revolution, siger kommunikationschef Per Sten Nielsen.

1298 nye øl

De danske bryggeriers optimisme ses også i antallet af nye danske øl på markedet. Øl-nyhedssitet Beerticker.dk optæller samtlige lanceringer uanset volumen og har opgjort, at der i 2015 kom 1298 nye danske øl på markedet. Det er en fordobling i forhold til for fem år siden.

Nyhedssitet har samtidig optalt, der kom 15 nye bryggerier til i 2015, så der blev 172 bryggerier i Danmark.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?