Schulstad finder vejen til vækst
Danmarks største producent af friskbrød, Lantmännen Schulstad, fik i 2016 et betydeligt løft i omsætningen, og det skyldes ikke mindst flere produktnyheder og et nyt instore koncept.
Omsætningen blev i 2016 øget med næsten 8 pct. til 892 mio. kr., og dermed er selskabet i nærheden af den høje omsætning for fem år siden, hvor man i 2012 landede på 896 mio. kr.
Resultat af ordinær drift faldt 12 pct. til 9 mio. kr., mens årets resultat gik frem fra 4 mio. kr. til 6 mio. kr.
Ledelsen skriver i årsregnskabet, at den øgede omsætning er hentet hjem på en kombination af vækst i den eksisterende forretning og implementeringen af et nyt instore koncept.
Brødkategorien steg i 2016 totalt med 1,6 pct. målt i styk sammenlignet med året før. Det fordeler sig med et indeks 100 på rugbrød og en stigning i hvedebrødsmarkedet på 3 pct. Det samlede marked for posepakket brød fortsætter med at vokse.
Ledelsen konstaterer, at den stadig skarpere konkurrence i detailhandlen øger prispresset, og Lantmännen Schulstad har også i 2016 måttet investere mere i markedet. Sammen med logistikforretningen skal det være med til at sikre en fortsat stærk position i handlen, og ledelsen forventer en stigende omsætning i 2017.