Satser på miljøvenlige emballager
Miljøvenlige emballager er et aktuelt emne hos stadig flere producenter i dagligvarebranchen, og de store mærkevareleverandører er i fuld gang med at opstille mål for, hvornår de går over til mere grønne emballager.
Den danske producent af hudplejemidler, Dermapharm, nøjes ikke med at sætte bæredygtighed på dagsordenen. De har valgt at føre visionen om grønne produkter ud i livet her og nu.
Dermapharm har udviklet en ny vaskeserie med certificeret bæredygtig palmeolie, og når forbrugerne køber de nye produkter, er det ikke kun indholdet, der er grønt. Det gælder også for emballagen.
Vaskeserien sælges i særlige genbrugsflasker og emballager af genbrugspap.
I gennemsnit bruger en dansk husstand 12 dunke vaskemidler i plast årligt, og de store affaldsmængder med plast har stor bevågenhed hos myndigheder og politikere.
– Plastic er et meget stort tema herhjemme og globalt. Vi vil gerne bidrage til mere genbrug af plast. Derfor har vi arbejdet intenst med udviklingen af flasken til det flydende vaskemiddel, der nu består af genbrugsplast. Låget kan vi endnu ikke fremstille i en god nok kvalitet i genbrugsplast, men det er vores mål at komme dertil, siger Mikkel Egelund Jensen, der er adm. direktør i Dermapharm, som står bag Derma.
FSC-mærkede papæsker
Emballagerne til Dermas vaskemidler er produceret af forskellige genbrugsmaterialer.
Flaskerne til flydende vaskemiddel er fremstillet af genbrugsplast.
Æskerne til vaskepulver er FSC-mærkede. FSC-certificeret pap fremstilles efter 10 grundprincipper om bæredygtig skovdrift, der sikrer, at dyr og planteliv bliver beskyttet, og at de mennesker, der arbejder i skoven, er uddannede og får ordentligt sikkerhedsudstyr og løn.
Da det danske hudplejebrand Derma så dagens lys for 10 år siden, var de først med både at være Svane- og Astma-Allergi-mærkede. Nu er der føjet vaskemidler til produktsortimentet.
– Det nye ved vaskeserien er, at den palmeolie, vi anvender, også er certificeret. De fleste ved slet ikke, at der er palmeolie i vaskemidler. Vi vil gerne gå forrest og sætte fokus på problematikken. Det gør vi med en certificering påtrykt produktet. På den måde viser vi forbrugerne, at vores produktudvikling bidrager med nyt og positivt til kategorien til gavn for både mennesker og miljø. Som brand går vi forrest og forsøger at ændre produktions- og forbrugsmønstre til det bedre, siger Mikkel Egelund Jensen.