Relancering af gammelkendt sodavand skal erobre de unge

Leverandører 6. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Tuborg Squash
  • Ny kampagnekoncept for Tuborg Squash skal i forlængelse af nyt design, få unge til at drikke mere af den klassiske danske appelsinsodavand

Nu skal Tuborg Squash relanceres gennem en storstilet kampagne.

Målet er gøre klassiske appelsinsodavand til danskeres foretrukne appelsinvand og spille en aktiv rolle i at definere hele kategorien for appelsinsodavand.

- Det opnår vi ikke ved at råbe og skrige i reklameblokken, men ved at give brugerne en tiltrængt pause fra al støjen, hvor Tuborg Squash altid har været forbundet med gode minder, og det skal Tuborg Squash også være for den yngre målgruppe. En målgruppe der i øvrigt ofte bliver associeret med de helt korte formater, som de små genialiteter passer som fod i hose til, siger Rasmus Petersen.

Han er kreativ chef og partner hos reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners, der har udviklet et nyt kampagnekoncept, hvor det nye pay-off bliver tvistet til ”Forfriskende Origenial” - en sammenskrivning af original og genial. Det er ifølge Rasmus Petersen er en meget “Tuborgsk” måde at lege med sproget på.

Kampagnen, der primært er videobåren og i første omgang består af 10 reklamefilm, er målrettet landsdækkende tv og sociale medier.

- Nutidens teenagere var kun lige født, da den seneste kampagne for Tuborg Squash rullede over skærmene, så der er ikke blot tale om en relancering af produktet, men reelt også en nylancering for en hel målgruppe, som ingen relation har til Tuborg Squash, siger Rasmus Petersen og henviser til kampagnen Squash Buddies, der kørte i 2008.

Før den var i 1989 reklamen med komikerparret Finn Nørbygaard og Jacob Haugaard, som fortsat får folk til at lege med udtalen af navnet på den klassiske appelsinsodavand.

- Samtidig er der for den ældre målgruppes vedkommende en betragtelig arv forbundet med det traditionsrige brand, som der skal tages hensyn til. En arv som i høj grad blev grundlagt tilbage i halvfemserne med Finn og Jacob. Og selvom medierne er anderledes i dag, handler det fortsat om at være et brand, danskerne ønsker at være i selskab med, siger han.

Første skridt på vejen har bestået i at give brandet et designmæssigt løft, hvor to bureauer, Everland og Another, har udviklet henholdsvis en ny design-linje og den nye tag-line: ”Forfriskende Original”.

Forventningerne er store til den nye kampagne.

- Vi er rigtig glade for den nye kampagne og glæder os til at opleve den i virkeligheden. Vi har sikret os fokus ude i butikkerne og med stærk markedsføring fra Partners, er vi sikre på, at vi nok skal brænde igennem og nå vores mål, siger Brand Manager for Tuborg Squash, Michelle Lægsgaard Larsen

Opdateret 7. apr 2021