Rekordvejr skaber ekstra travlhed hos producenter

Leverandører 1. jun 2018 -
This describes the image
Foto: Premier Is
Skrevet af: Søren Tougaard

Allerede få dage før maj gik på hæld, annoncerede DMI, at Danmarks ældste vejrrekord stod for fald. Den nuværende varmerekord for maj lød på en gennemsnitstemperatur på 13,8 grader og er helt tilbage fra 1889.

- Maj 2018 slår efter alt at dømme Danmarks ældste officielle varmerekord med i nærheden af en grad. Det er bemærkelsesværdigt, siger klimatolog Mikael Scharling, DMI.

Den varme maj har også betydet, at danskernes lyst til at spise is, grille og slukke tørsten i øl og læskedrikke er steget betydeligt.

Is-salg fordoblet

Det mærker man hos flere af landets leverandører, som traditionelt er afhængig af, at vejret viser sig fra sin lune side.

En af de leverandører er isproducenten Mejerigaarden fra Thisted, der har de fire brands Premier Is, Gammeldags Flødeis, Mejerigaarden og Underground.

- Vi har solgt ca. dobbelt så meget is som sidste år samme år til dato. Det er jævnt fordelt over hele vores sortiment. Når det er rigtigt varmt, sælger vi meget mere sodavandsis, fortæller Christian Brink, kommerciel direktør hos Premier Is.

Stort salg af Langelænder pølser

Hos Stryhns har man mærket et stigende salg af de populære Langelænder pølser i de første tre uger af maj sammenlignet med de samme uger i maj 2017.

- Vi kan se, at der samlet set er tale om en vækst på 31 pct. Det er en markant fremgang, som hænger tæt sammen med det gode danske sommervejr, som appellerer til udendørsaktiviteter, sammenkomster samt grillaftener med familien, siger Kamilla Matzen, produktchef for Langelænder.

Salgsfremgangen skal ses i lyset af, at maj sidste år bød på tørrere, varmere og lidt mere sol end gennemsnittet for måneden.

Dog blev den første sommerdag sidste år først målt den 18. maj, hvor der ved udgangen af maj i år allerede har været 17 sommerdage med temperaturer på mindst 25 grader.

Stryhns, der også tæller Graasten Salater og er ejet af den norske familiekoncern Agra, producerer samlet ca. 30.000 tons fødevarer årligt.

I grillsæsonen maj til august producerer virksomheden ca. 20 tons Langelænder om dagen, og i de fire måneder sælges ca. 60 pct. af Langelænders årsvolumen.

Og ifølge Kamilla Matzen går flere forbrugere efter kvalitetspølser.

- Vi ser i særdeleshed en fremgang i vores premium sortiment, hvor folk gerne vil betale lidt ekstra for den gode kvalitet, siger hun.

Godt begyndt

Mejerigaarden, der ejes af det lettiske selskab Food Union Group, havde sidste år et underskud på ca. 6,5 mio. kr.

Underskuddet angiver selskabet selv var forårsaget af langt dårligere sommervejr end normalt, sammenfaldende med stigende råvarepriser på fløde og naturlig vanilje.

Om Mejerigaarden formår at vende sidste års underskud til et plus, er dog endnu for tidligt at sige.

- Vi er først ved at være færdig med den sidste forårsmåned. De næste tre måneder kommer til at afgøre, hvordan tallet ser ud i 2018. Regnvejr er ligesom at slukke lyset. Det stopper salget fra den ene dag til den anden. I maj 2016 havde vi også godt vejr, som blev efterfulgt af tre dårlige måneder. Vi er godt begyndt, men det er alt for tidligt at sige, hvordan vi kommer ud af 2018, siger Christian Brink.

Bryggeriforeningen glad for varmen

Flere bryggerier beretter om ualmindelig travlhed, og det varme vejr glæder også Bryggeriforeningen, der er brancheorganisation og talerør for bryggerier og tapperier herhjemme.

- Vores forventning er, at ølsalget vil ligge højere i maj i år end maj sidste år, selv om vejret sidste maj var ganske udmærket. Vi har fået en rigtig god start på sæsonen vejrmæssigt. Flere danskere knapper en øl op i varmen, men om det så sætter sig positivt i regnskaberne, er for tidligt at spå om, siger Louis Illum Honoré, pressechef hos Bryggeriforeningen.

Han fortæller, at det varme vejr ikke blot giver et stigende ølsalg, men også får forbrugerne til at købe flere læskedrikke og vand på flaske.

Opdateret 10. nov 2020