Pres på markedet kræver nye alliancer
Tendensen er klar: større er bedre. Eller som det engelske ordsprog lyder: ”There is strength in numbers”.
Derfor bliver der indgået det ene indkøbspartnerskab efter det andet på kryds og tværs af koncerner i europæisk detailhandel.
Det seneste i rækken er mellem franske Carrefour og britiske Tesco.
Tidligere på måneden godkendte de franske konkurrencemyndigheder aftalen mellem Europas henholdsvis tredje- og fjerdestørste detailvirksomheder.
En aftale, som forventes at træde i kraft til oktober. Aftalen med Tesco lyder på et treårigt, strategisk samarbejde.
Målet er at få skruet indkøbspriserne på såvel private label-produkter som mærkevarer ned.
Sideløbende har Carrefour indledt et forhold til den hjemlige konkurrent Systéme U.
Over fem år vil de to samarbejde om indkøb af nationale og internationale mærker samt franske landbrugsprodukter.
Ny aktør i horisonten
2018 har også budt på tilkomsten af en anden ny international alliance. Horizon er navnet på et nyt partnerskab mellem franske Auchan Retail, Casino Group og Schiever Group og tyske Metro.
Her lægges der op til, at opgaver på i hvert fald private label-mærker sendes i udbud hos leverandører.
Flere analytikere spår trange kår for leverandørerne, som fremadrettet skal forhandle med tungere og stærkere indkøbsalliancer.
Ifølge Neil Wilson, markedsanalysechef hos Markets.com, er den seneste alliance, mellem Tesco og Carrefour, ”endnu et tegn på, at det er højeste prioritet for supermarkederne at sænke omkostningerne”.
”Den slags alliancer er en risikabel affære for leverandører (dem med betydelig variation i indkøbsforhold mellem hver klient),” advarer Gildas Aïtamer, seniordetailanalytiker hos Dansk Handelsblads samarbejdspartner, det internationale analysebureau LZ Retailytics.
En analyse fra LZ Retailytics viser, at en alliance mellem Carrefour, Systéme U og den mindre Louis Delhaize kan give de tre en samlet andel af det franske indkøbsmarked på 33 pct.