Paller med bluetooth-sensor skal øge varesalg
En bluetooth-sensor placeret i de blå varepaller fra Chep kan fremover give dagligvarebutikkerne et bedre indblik i varebeholdning og kundeadfærd - forhåbentlig med øget salg til følge.
Det er oplægget fra logistikvirksomheden, som i dag præsenterer sensorerne til Mærkevareleverandørernes Årsmøde i København.
Med bluetooth-sensoren kan butikken få et realtidsoverblik over, hvor mange varer der er tilbage på pallen, og hvordan forbrugerne interagerer med dem, oplyser Chep i en pressemeddelelse.
- For 18 pct. af de produkter, der bliver reklameret for i detailhandlen, gælder i dag, at de ikke befinder sig på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. 11 pct. af varerne befinder sig stadig i lagerrummet, og 7 pct. er ikke engang ankommet til butikken, når en kampagne går i gang. Det koster både detailhandlen dyrt i tabt indtjening, og giver kunderne en dårlig indkøbsoplevelse, siger Marco Pannicke, Category Director, Last Mile Solutions i Chep, i pressemeddelelsen.
Chep har allerede taget sensorteknologien i brug i blandt andet Tyskland, hvor Mondelez har opnået "39 pct. forøgelse af antallet af indløste rabatkuponer og en 183 pct. forøgelse af tilstrømningen af nye kunder på Milka- og Oreos-produkter på blot 4 uger", står der endvidere i pressemeddelelsen.
Læs også: Syv nedslag fra teknologimessen EuroCIS