Overskuddet vokser hos Scandic Food trods hård konkurrence
Den vejlegensiske producent af blandt andet bearbejde frugtprodukter Scandic Food, en del af Good Food Group, kommer ud af det forgangne med det økonomiske skind på næsen trods et mindre omsætningsdyk.
Det fremgår af selskabets årsrapport for 2019.
Omsætningen for året faldt med små 10 mio. kr. til 516 mio. kr. sammenlignet med 2018, men omsætningen steg med næsten 60 pct. fra godt 12 mio. kr. i 2018 til små 21 mio. kr. i 2019. Før skat landede resultatet på 26,4 mio. kr.
Scandic Foods, der blandt andet står bag mærkerne Svansø og Skælskør Frugtplantage, leverer til grossister såvel som handelskæder. Virksomheden producerer selv en stor del af produkterne, som afsættes både herhjemme og til eksportmarkeder i 65 lande. Faldet i omsætningen skal dog især findes i de europæiske markeder, hvor 90 pct. af omsætningsfaldet er sket.
Blandt forklaringerne er ifølge Scandic Foods hård priskonkurrence både herhjemme og i udlandet samt "yderst vanskelige konkurrencevilkår" - hvilket ifølge ledelsesberetningen ikke ventes at aftage i det kommende år, hvilket kommer til at koste.
- Der forventes fortsat hård priskonkurrence og vanskelige konkurrencevilkår.
Der fokuseres fortsat på gennemførelse af salgs- og marketingtiltag til stimulering og øgning af salget, ligesom der fortsat er fokus på optimeringer samt tiltag for opnåelse af yderligere effektivitetsforbedringer gennem større investeringer i produktionsanlæg.
Resultatet forventes i 2020 at blive lavere end i 2019, lyder det blandt andet i ledelsesberetningen for 2019.