Orkla Foods styrker produktionen

Leverandører 25. jun 2018 -
This describes the image
Orklas danske forretning tæller blandt andet kendte mærkevarer som Beauvais, Den Gamle Fabrik og Kims.  Foto: Beauvais/Orkla
Skrevet af: Henrik Denman

Orkla Foods i Danmark sigter mod at gøre bl.a. produktionen mere effektiv.

Det fremgår af det nye årsregnskab, at den danske del af den norske fødevarekoncern løbende arbejder med at optimere produktionen. Det sker i produktionen med bl.a. at forbedre processer, og det sker ved at styrke kompetencerne.

Selskabet har løbende formået at øge omsætningen, senest fra 2016 til 2017 med 11 pct. til 1,3 mia. kr. Ser man over de seneste fem år, er der sket en markant styrkelse af salget med hele 37 pct.

Tilsvarende er der sket synlige forbedringer i indtjeningen. EBIT-resultatet blev i 2016 ca. 8,7 mio. kr., og det øgedes til ca. 111 mio. kr. i 2017., men indtjeningen har gennem årene været noget svingende.

Det hænger dog i høj grad sammen med indkøbet af naturprodukter til de kendte mærkevarer, som omfatter bl.a. Den Gamle Fabrik, Bähncke, Beauvais, Glyngøre og Risifrutti. Til brug for produktionen anvender fabrikkerne naturprodukter som frugt, bær og grøntsager, og det indkøb medfører ofte store prissvingninger i takt med udbud og efterspørgsel.

Selskaber forsøger derfor hurtigt at agere på effekten af de svingende råvarepriser ved hele tiden at gennemføre forbedringer i egenproduktionen og ved at køre en effektiv prispolitik.

Selskabet anser regnskabet for at være tilfredsstillende, og den nye topchef i Orkla Foods Danmark, Carsten Hänel, har derfor gode forudsætninger for at fortsætte strategien med at styrke selskabets produktion og position på dagligvaremarkedet.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?