Orkla Foods kåres for Årets Lancering 2015
Prisen Årets Lancering 2015 går i år til Pastella Grøntsagsbånd fra Orkla Foods.
Prisen blev torsdag aften overrakt til Orkla Foods' adm. direktør Tino Bendix ved Dagligvareleverandørernes Årstræf i København.
- Vi er både glade for kåringen og ydmyge omkring den. Det er ufattelig svært og krævende at ændre den måde, forbrugerne tænker på. Men vi har oplevet, at vores kunder i detailhandlen var med fra starten, sagde Tino Bendix ved overrækkelsen torsdag aften.
Det er Nielsen, der står bag prisen. Nielsen har gennem de seneste 14 år uddelt prisen Årets Lancering og fejret de producenter, som sørger for innovation på dagligvaremarkedet.
Orkla Foods får prisen for med Patella Grøntsagsbånd at have fundet en løsning på det dilemma, der ligger i at sikre, at især børnefamilierne indtager den anbefalede mængde grønt. Produktet forener pastaens velkendte smag og karakter med sunde grøntsager, idet 40 pct. af pastaen er erstattet med grøntsager.
Stort salg
Ifølge Nielsen har forbrugerne taget godt imod initiativet fra Orkla Foods. Pastella Grøntsagsbånd opnåede allerede efter fire måneder en markedsandel på 22 pct. i kategorien Frisk Pasta. Samtidig voksede Frisk Pasta kategorien i 2015 med 27 pct. i værdi, hvor Pastella Grøntsagsbånd stod for 95 pct. af denne vækst.
En forbrugerundersøgelse foretaget af Nielsen viser, at 59 pct. af de adspurgte forbrugere mener, at vinderen er det mest nyskabende produkt, mens kun fire pct. siger, at vinderen er væk igen om tre år.
- Igen i år var der hård konkurrence om prisen, siger Senior Client Executive Claus Werborg fra Nielsen.
Vinderen kåres ud fra en række kriterier blandt produkter, der blev lanceret i 2015: Produktets performance, dets bidrag til kategorien og dets innovation.
De nominerede nylanceringer var i år Dr. Oethker Pizzaburger, Knorr Snack Pot fra Unilever, Kohberg aktiv proteinbrød og -boller, Peter Larsen Iskaffe Caffe Latte samt Pastella Grøntsagsbånd, der blev årets vinder.