Optimisme i slagterigigants oksekødsdivision

Leverandører 26. maj 2023 -
This describes the image
Danish Crown Beef satser i højere grad på forædlede produkter som f.eks. færdigpakkede burgerbøffer af høj kvalitet.  Foto: Danish Crown Beef
  • Fremgang i Danish Crown Beef på syv pct. skubber toplinjen over tre mia. kr. i halvårsregnskab.  

Skrevet af: Søren Tougaard

En god efterspørgsel fra forbrugere og kunder i Europa, understøttet af et lavere udbud af kreaturer, bringer Danish Crown Beefs omsætning op på 3,1 mia. kr. i de første seks måneder af regnskabsåret 2022/23. Det er en fremgang på syv pct. sammenlignet med samme periode i 2021/22.

- Vi er kommet ganske solidt gennem de første seks måneder af regnskabsåret. Der har været fornuftige salgspriser både på hjemmemarkedet og på eksportmarkederne. Det har været med til at drive omsætningen op, ligesom vi er godt understøttet af en stærk drift i vores tyske slagterier og en stabil indtjening i Scan-Hide, siger Finn Klostermann, CEO i Danish Crown Beef.

Omsætningsfremgangen har været med til at sikre, at Danish Crown Beef i gennemsnit har afregnet andelsejerne 19,8 pct. højere i de første seks måneder af regnskabet i forhold til samme periode i 2021/22. Helt konkret er landmændene i gennemsnit blevet betalt 32 kr. per kilo mod 26,80 kr. per kilo sidste år.

- Afregningen til de danske landmænd er lige nu på et fornuftigt niveau i et europæisk perspektiv. Her ved indgangen til vores højsæson, sommeren, ser vi en stabil afregning, og der er grund til optimisme i forhold til at fastholde vores konkurrencekraft i markedet, forklarer Finn Klostermann.

Topchef: Værdi over volumen 

Det er ambitionen at fortsætte omsætningsvæksten i oksekødsdivisionen. Det skal blandt andet ske gennem yderligere forædling og specialisering, som er omdrejningspunktet i Danish Crowns strategi, Feeding the Future.

- Vi er et rigtig godt sted i Danish Crown Beef og derfor kan der arbejdes fokuseret på at forløse vores strategi i de kommende år. De råvarer, vi har til rådighed, kan vi blive endnu bedre til at værdiforædle, så vi vil have benhårdt fokus på vores målsætning, værdi over volumen. Derfor vil vi i højere grad fokusere vores investeringer på innovation og marketing, siger Jais Valeur, topchef i Danish Crown.

Opdateret 26. maj 2023