Opkøb løftede omsætning i Orkla Foods
Orkla Foods, der er en af Danmarks største leverandører til dagligvaremarkedet, fik i 2016 løftet sin omsætning med hele 18 pct. Medvirkende til den øgede salg har været opkøbet i marts sidste år af virksomheden O. Kavli, der siden har ændret navn til Saftkompagniet.
Omsætningen var i 2016 1,3 mia. kr. mod 1,1 mia. kr. i 2015.
Mens Orkla Foods således har haft fremgang i omsætningen, har det været vanskeligere at fastholde de to sidste års niveau for indtjeningen. EBIT-resultatet blev 9 mio. kr., hvilket var en halvering i forhold til 2015. Årets resultat endte på 2,8 mio. kr. i forhold til 11,5 mio. kr. året før.
Resultatet i 2016 blev påvirket af omkostninger, selskabet har haft i forbindelse med lukningen af en fabrik i Svinninge og flytningen af produktionen til Skælskør. Hertil kommer omkostninger i forbindelse med integrationen af Saftkompagniet.
Norsk ejede Orkla Foods er en betydelig spiller på det danske marked med en række kendte mærkevarer som Beauvais, Glyngøre, K-Salat og Den Gamle Fabrik. Årets resultat i 2016 blev lidt lavere end forventet af ledelsen med adm. direktør Tino Bendix i spidsen, men ledelsen betegner dog resultatet som tilfredsstillende.
Ledelsen forventer ikke afgørende ændringer på det danske marked i 2017, hvor omsætningen i 2016 steg med hele 24 pct. Forbrugerne ventes fortsat at være forsigtige, men også under disse markedsvilkår anser ledelsen virksomheden for at stå stærkt til at fastholde sin position.