Opkøb løftede omsætning i Orkla Foods

Leverandører 10. maj 2017 -
This describes the image
Orkla Foods står bag en række kendte mærkevarer, bl.a. Beauvais. Foto: Orkla
Skrevet af: Henrik Denman

Orkla Foods, der er en af Danmarks største leverandører til dagligvaremarkedet, fik i 2016 løftet sin omsætning med hele 18 pct. Medvirkende til den øgede salg har været opkøbet i marts sidste år af virksomheden O. Kavli, der siden har ændret navn til Saftkompagniet.

Omsætningen var i 2016 1,3 mia. kr. mod 1,1 mia. kr. i 2015.

Mens Orkla Foods således har haft fremgang i omsætningen, har det været vanskeligere at fastholde de to sidste års niveau for indtjeningen. EBIT-resultatet blev 9 mio. kr., hvilket var en halvering i forhold til 2015. Årets resultat endte på 2,8 mio. kr. i forhold til 11,5 mio. kr. året før.

Resultatet i 2016 blev påvirket af omkostninger, selskabet har haft i forbindelse med lukningen af en fabrik i Svinninge og flytningen af produktionen til Skælskør. Hertil kommer omkostninger i forbindelse med integrationen af Saftkompagniet.

Norsk ejede Orkla Foods er en betydelig spiller på det danske marked med en række kendte mærkevarer som Beauvais, Glyngøre, K-Salat og Den Gamle Fabrik. Årets resultat i 2016 blev lidt lavere end forventet af ledelsen med adm. direktør Tino Bendix i spidsen, men ledelsen betegner dog resultatet som tilfredsstillende.

Ledelsen forventer ikke afgørende ændringer på det danske marked i 2017, hvor omsætningen i 2016 steg med hele 24 pct. Forbrugerne ventes fortsat at være forsigtige, men også under disse markedsvilkår anser ledelsen virksomheden for at stå stærkt til at fastholde sin position.

Opdateret 10. nov 2020