Økologisk engros-pionér mærker øget konkurrence
Måske har der udadtil de senere år været stille omkring Solhjulet i Silkeborg, men hjulene snurrer lystigt rundt i den 48-årige gamle engrosvirksomhed, der dengang som nu udelukkende forsyner sine kunder med økologiske og biodynamiske fødevarer.
Siden 2013 har Solhjulet været en del af den danske familieejede engrosvirksomhed HCH Gruppen, der også tæller HC Catering, L.C. Lauritzen og Quality Seed, mens søsterselskabet PJ Distribution står for den landsdækkende distribution.
I dag omsætter Solhjulet for i underkanten af 100 mio. kr. om året og står for ca. en tredjedel af koncernens totale årsomsætning.
Selv om den økologiske andel er kommet op omkring 10 pct. af det samlede indkøb i foodservicebranchen, har Solhjulet også oplevet en skærpet konkurrence de senere år.
- Lige nu er væksten stagnerende, fordi der er stor så konkurrence. Tidligere har konkurrenterne jo kun haft konventionelle varer, men alle har også fundet ud af, at det er spændende med økologiske varer. Det var engang et marked, Solhjulet nærmest havde for sig selv i rigtig mange år. Men derfor er konkurrence alligevel sundt. Det er med til at udvikle os, og Solhjulet er fortsat pionér, siger Peter Edwards Jørgensen, marketingskonsulent i Solhjulet.
Udbud giver udfordringer
Solhjulet leverer både varer til foodservice og til detail i form af gård- og helsekostbutikker, specialbutikker samt udvalgte supermarkeder i Kvickly, SuperBrugsen og Meny-kæden.
Men det er primært inden for foodservice, at Solhjulet ser væksten fremadrettet, hvor forretningen i dag mest er koncentreret omkring private kunder så som restauranter og kantiner.
For selv om flere offentlige køkkener omlægger til endnu mere økologi i disse år, er det ikke nødvendigvis med til at styrke Solhjulets forretning.
- Vi syntes, det kan være svært at handle med det offentlige ind imellem og håndtere deres store udbudsaftaler. Problemet er ofte, at man i mange udbud både skal levere konventionelle og økologiske varer. Derfor har vi heller ikke været så aktive på det offentlige marked. Vi har mere satset på det private marked, men vi har da også offentlige kunder som skoler og institutioner, der rigtig gerne vil handle med os, siger Peter Edwards Jørgensen.
Klima og bæredygtighed
Det er en stor udfordring i dagligvarebutikkerne, at de ikke kan få nok dansk-produceret økologi.
Samme udfordring mærker man hos Solhjulet, som foretrækker danske varer.
- Vi har problemer med at skaffe nok økologiske varer fra Danmark, og det er på tværs af samtlige produktkategorier. Vi prøver at strække sæsonerne så lang tid, som vi kan på de forskellige afgrøder, men vi må også ty til udenlandske varer, fordi vi ikke kan få leveringen herhjemme i den rette mængde eller rette kvalitet, fortæller Peter Edwards Jørgensen.
Bæredygtighed og klima er for alvor kommet på toppen af enhver virksomheds agenda i Danmark. Det gælder især også indenfor foodservice.
Hos Solhjulet har man altid sat lighedstegn mellem økologi og et godt klima, og bæredygtighed er en integreret del af Solhjulets forretning.
- I 2030 sigter vi efter at være CO2-neutrale, måske ligefrem CO2-positive. Vi satser også meget på at minimere madspild og har et madspildsprogram, som f.eks. kommer en lokal organisation som Stop Madspild Silkeborg til gode. De kommer her et par gange om ugen og afhenter de varer, som desværre ikke længere er gode nok til at blive solgt videre til vores kunder, siger Peter Edwards Jørgensen, som også nævner en grøn distribution, LED-lamper på lageret og genbrug af overskydende varme fra fryseanlæg som andre grønne initiativer.
Og flere klimavenlige projekter vil følge.
Ser I lyst på fremtiden?
- Det gør vi. Det går kun én vej for økologien, og vi er 100 pct. økologiske, så vi er ved godt mod, men vi ved også, at der er kommet rigtig skarp konkurrence. Solhjulet fortsætter med at være frontkæmper for økologien og satser på kvalitet og et bredt sortiment tilpasset vores kunder. Det er Solhjulets varemærke, siger Peter Edwards Jørgensen.