Økologien får mere plads i tilbudsaviserne fra foodservice
Det samlede salg af økologiske føde- og drikkevarer til offentlige institutioner, kantiner, hoteller og restauranter steg med 20 pct. fra 2016 til i 2017 og udgør tæt på 10 pct. af salget.
Det smitter af på tilbudsaviserne i cateringbranchen, hvor de økologiske varer får tiltagende mere plads.
Således var næsten 14 pct. af de varer, der blev markedsført i en tilbudsavis i foodservice i 2018, økologiske, mens andelen i 2017 lå ét procentpoint lavere.
Det viser årets analyse af tilbudsaviserne fra Tilbudsdata.
Mejeriprodukterne er den største kategori i tilbudsaviserne, og den økologiske andel udgør 33 pct.
Størst økologisk andel har morgenmadsprodukterne, for hvilke det gælder, at godt seks ud af ti af de markedsførte produkter er økologiske. Derefter følger æg med en andel på 42 pct., saft og juice med en andel på 39 pct.
Efterspørgsel fra det offentlige
Der er kun en lille variation mellem de store cateringvirksomheder. Således ligger Hørkram i top med en øko-andel på 16,8 pct., mens AB Catering og BC Catering ligger på henholdsvis 16 og 15 pct.
S-Engros har til gengæld kun en øko-andel på 2 pct., hvilket kædedirektør Thomas Nielsen beskriver som helt naturligt.
- Når Hørkram ligger højt, skyldes det jo efterspørgslen på økologi fra ikke mindst de kommunale kunder. Vores kunder efterspørger i betydeligt mindre grad økologi. Men vores øko-salg er lidt højere end den mængde, vi markedsfører, siger Thomas Nielsen.
S-Engros har blandt kunderne kebab- og pizzarestauranter, pølsevogne, cafeer, kiosker og små købmænd.