Øko-salget runder 14 mia. kr.
Danskernes appetit for økologi fortsætter med at vokse. I 2019 steg salget af økologiske fødevarer med 9 pct., viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Det økologiske fødevaresalg udgør nu en samlet omsætning på 14,1 mia. kr. herhjemme, hvilket betyder, at 12 pct. af dagligvarehandlens omsætning nu kommer fra økologi. Det er mere end fordobling siden 2014.
Grønt er den største økologiske fødevarekategori, og forbrugerne fortsætter med at sætte tænderne i flere økologisk grøntsager, hvor salget voksede med 16 pct. i forhold til 2018 til 3,2 mia. kr.
Endnu udgør økologiske plantedrikke kun en relativ beskeden omsætning på 169 mio. kr. målt i forhold til økologisk mælk, men i 2019 voksede kategorien med 22 pct.
En anden varegruppe i stærk vækst er andre mel- og grynprodukter, som steg 21 pct. fra 182 mio. kr. i 2018 til 221 mio. kr. i 2019. Den dækker bl.a. over pizza- og dejprodukter.
Udviklingen betyder, at hver dansker nu i snit køber økologiske fødevarer for 2.418 kr. årligt, og den udvikling vækker glæde i Økologisk Landsforening.
- Økologien vokser i takt med, at vareudbuddet stiger, men også i takt med, at det går op for flere og flere familier, at det ikke behøver at være dyrere at leve økologisk, fordi mange samtidig tænker bæredygtigt, skærer ned på kødforbruget og op for det grønne. Derfor ser vi nu, at en ny type af økologiske forbrugere er i vækst. Det er dem mellem 50 og 59 år, samt de større børnefamilier, som tidligere har været lidt mere prisfølsomme end den traditionelle økologiske forbruger, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.
Venter højere vækst i år
Hos Landbrug & Fødevarer tror man på endnu et stort væksthop i 2020. Forventningerne bunder blandt andet i meldinger om en stor salgsvækst af økologiske varer under coronakrisen.
- Detailsalget tegner rigtig godt og viser at danskerne stadigvæk har stor appetit på økologi. Vores bud er at salget af økologiske varer i detailhandlen og online i år lander på et sted mellem 10-15 pct. i stigning. Desværre må vi samtidig konstatere at salget til foodservice er faldet meget på grund af coronakrisen, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef hos Landbrug & Fødevarer.