Ny kampagne skal sætte ekstra skub på udvalgte øko-varer

Leverandører 31. aug 2018 -
This describes the image
Det er især i frugt- og grøntafdelingen, forbrugerne i en ny kampagne guides hen, hvis de vil mindske deres indtag af pesticidrester.

Det kan godt være, der skal leveres ekstra forsyninger af økologiske æbler og tomater til dagligvarebutikkerne den kommende tid.

Økologisk Landsforening lancerer i dag en kampagne, som skal fremme salget af fem øko-varer.

Under navnet "Fem der gør en forskel" opfordres forbrugere til at skifte konventionelt hvedemel, æbler, pærer, tomater og vindruer ud med en økologisk variant for på den måde at halvere deres pesticidindtag.

- Vi ved fra en række undersøgelser, at danskernes væsentligste årsag til at vælge økologi er ønsket om at undgå pesticidrester. Mange danskere træffer allerede det sikreste valg og køber økologi fremfor at satse på, at stofferne ikke er skadelige, siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Tal fra Økologisk Landsforening viser, at salget af økologiske varer allerede er steget 11 pct. i første halvår af 2018.

Opdateret 10. nov 2020